fredag 16 december 2011

Walk a track in Kaikoura

Idag är min sista dag i Kaikoura, min buss går 7 ikväll så då kunde man ju tro att jag kanske skulle sitta någonstans med min feta ryggsäck och vänta på bättre tider.
Men icke! Jag fick ha väskan i ett rum på hostelet och bestämde mig att gå ett track till en sälkoloni som skulle ta ca tre timmar.
På vägen dit gick jag en liten omväg och hamnade på något slags akvarium. Det var några små akvarier och ett par stora plastlådor med massa spännande fiskar, krabbor, hajar och bläckfiskar. Det absolut ballaste var en pyttepytteliten bläckfisk, med alla tentakler utfällda åt sidan var den inte större än min tumnagel! PYTTE!

Gick vidare och hamnade på ett ställe där de sålde mat. Som den backpacker man är så är man inte precis bortskämd med ordentligt lagad mat så jag slog till på en laxbit!
Gick vidare och kom till första delen av sälkolonin. Bara några meter från gångvägen var det en jättestor, stinkande (ja, de luktar inte precis mumma) säl som inte hade vaknat på rätt sida. Han var rätt arg och gjorde utfall mot de lyckliga fotograferna/turisterna som tack och lov befann sig utom räckhåll.
Följde sedan vägen runt hela "halvön", fantastisk utsikt och rejäl vind!

Lite svårt att se med alla små bruna prickar är sälar! Massor med sälar!

Kommer ha svårt att uppskatta en djurpark efter allt djurliv man får se i det fria här!



1 kommentar:

  1. Snyggt örhänge!!! Du level verkligen som du lär, eller hur!

    Kram Mian

    SvaraRadera