söndag 11 december 2011

the Tongariro Crossing

05.00 imorse, när ni hemma i Sverige förmodligen hade fullt upp att tillaga lördagsmiddagen, gick vi här borta i NZ upp för att ta oss an dagens utmaning: the Tongariro Crossing!

07.15 var vi på startpunkten, därifrån var det fem etapper innan vi skulle vara framme på andra sidan.

Första delen var okej, lätt stigning. Del två, ”Stairs of Hell”, var något brantare.

I ungefär hur länge som helst. Och när vi trodde att vi nått toppen (och en av oss tog av sig alla kläder och tog det klassiska nakenfotot, ni kan ju gissa vem när ni ser gruppbilden nedan :P ) rundade vi en krök och insåg att det var vi minsann inte.

Efter att ha klättrat ungefär lika mycket till, för att runda ytterligare en krök och se en lika brant stigning till, var vi äntligen på toppen. Det var en minst sagt äventyrlig klättring uppför, men allt som åker upp måste även komma ner så det var bara att börja hasa nerför i en brant grusslätt.
Bernt, Tanja, Tessa, Jen, Hanna, Monique, Namischa och jaag på "toppen" (dvs inte på toppen)

Vi var åtta personer som gick tillsammans och stannade ungefär var 5e minut (lätt överdrivet) för att fota utsikten, varandra, olika poser och stenar. Det tog lååång tid, och varje gång hann man bli kall i vinden. På med tjocktröja, så började vi gå, man blev varm, tog av sig tröjan, gick 5 minuter till innan någon hittade ett photo-moment, och så var vi tillbaka på ruta ett.

Men det var superkul. Grymt sällskap och galen miljö!
När vi var framme vid bussen (hann med första bussen tillbaka - klockan 3!) kändes kroppen (framförallt benen) lite lätt möra. Men vilken vandring alltså, såååå häftigt landskap att gå mellan vulkaner och vara så nära naturen! A m a z i n g!
Det röda är där vi gick ner!

Det fanns lite sidospår man kunde gå också, bestiga den högsta vulkanen aka Mount Doom (från Sagan om Ringen), men det var helt lagom att gå det vanliga spåret också. Det var tillräckligt utmanande :)

Ikväll är det BBQ och imorgon lämnar vi Taupo för att åka till River Valley!

Folk börjar droppa av bussen och det är galet vad tiden gått fort och så mycket kul vi haft sedan vi hoppade på den i Auckland för inte ens en vecka sedan! Det är som en liten (på ca 25 pers) familj som åker omkring och gör roliga saker ihop, finns alltid någon vart man än är som man känner igen. Helt suveränt, jag skulle rekommendera ALLA som åker ensamma (och tillsammans också) att åka med Kiwi Experience! Sjukt bra sätt att träffa folk på, och massa roliga aktiviteter att välja (eller inte välja) på!

Nu ska jag hålla mig lugn tills jag kommer till Kaikoura den 15e. Har spenderat liiiite för mycket pengar på senaste... Oooops! Så det är delfinsimning, hästtur och Milford Sound kvar! Resterande tid ska jag gå gratispromenader och kolla på när andra gör galna saker! Lycka till med det ;)