fredag 2 december 2011

Paihia - Whangarei

Hej!
Nu har jag lämnat Bay of Islands och Paihia. Tyvärr utan att ha gjort något skydive, men det ska tydligen vara helt awesome i Taupo (ska dit om typ... en vecka?) och även i Queenstown så vi får se om jag lyckas ha vädret på min sida på något av dessa ställen! Annars kanske jag går helt bananas och hoppar från en bro istället (aka Bungyjump) men det ska mycket desperation till innan jag får för mig det. Eller några dagars umgänge med några riktigt adrenalinhöga galningar ;) 

Efter mååånga timmars väntande på bussen åkte jag och de som var kvar av mitt "gäng" neråt. Jag hoppade av i Whangarei (uttalas typ Fangorey) och resten åkte vidare till Auckland.


1 - Cape Reinga (där jag var i förrgår, eller dagen innan det?)
2 - Paihia (Bay of Islands)
3 - Tutukaka beach, dit jag åker på lördag
4 - Whangarei, där jag är nu

Så detta är en rätt så vanlig NZ-stad. På CountDown (supermarket) var det ungefär 0 backpackers. Eller ok, 1. Jag var ju där! Väldigt annorlunda sedan man är van att det är som en myrstack med random backpackers överallt! Men det blir nog bra! Ska vara här tills på lördag då Simon kommer och plockar upp mig för en dags surflektioner, flyttar även vidare för att bo på ett camp vid stranden 3 nätter! Kommer bli awesome, hoppas bara att vädret slutar att vara så sämst! Visserligen surfar man i våtdräkt här, det är ca 18 grader i vattnet (VARMT!?)... Hehe.. Några svenska killar som dykt vid Poor Knights Islands (där jag ska dyka på söndag och måndag) sa att det var superkallt, de hade dubbla våtdräkter och dessutom var dykbåten så liten att de fick behålla dem på mellan dyken. = KALLT! Men jag ska inte gå händelserna i förväg, plus att de varit och dykt en massa i Australien innan..

De som kommer hit från OZ tycker att det är svinkallt. Jag tycker att det är som en svensk sommar och gillar läget! Tror jag valde rätt ordning dock, det är nog värre om man är i OZ 5 veckor först och sen åker till NZ och tror att man ska ha det lika varmt och mysigt :)

Okej, en ganska konstig sak här är när de bygger nya vägar. Vet ni vad de gör? De "sprayar" gruset/vägen med lime, och sedan vatten. Kan någon förklara för mig varför man använder lime? Det står varningsskyltar i vägkanten "Lime splash, wash car today". Jag trodde seriöst att det var ett skämt, eftersom Kiwisarna är rätt skämtsamma av sig. Men nej, det är tydligen sant!

1 kommentar:

  1. Gå bananas och hoppa bungyjump, det tycker jag :D /Jonatan

    SvaraRadera