lördag 24 december 2011

Dan före dan i snön!

Hej!
Efter the Tongariro-crossing var det nu dags för nästa äventyrs-hajk!
Vi kom till Franz Josef den 22a, hade en väldigt skön eftermiddag (läs: sov) och laddade inför att spendera dan före dan på en glaciär! Dessutom var det extremt bra väder, inte ett moln på himlen och det var helt GALET varmt i solen. Kändes som att huden kokade - så bäst att hålla sig inomhus :)
Bergstopparna som man ser från Franz Josef

Förföljda av bra-väder-guden var det klarblå himmel och strålande sol när vi vaknade den 23e!

Vi blev utrustade med vindbyxor, regnjacka, vandrarskor, tjocka strumpor, is-dubbar till skorna, mössa och vantar innan vi åkte till nationalparken.

Vi blev indelade i olika grupper, eller vi fick dela in oss själva. Så jag, Tanja och Alex tog oss friheten att placera oss i elit-gruppen! Haha! Detta innebar att vi gick först, vilade minst och förmodligen var tröttast när vi kom tillbaka sju timmar senare ;)
Det är så himla kul att hajka! Vi gick uppåt till typ klockan tre, kom jättehögt på glaciären! Hoppade över sprickor, klämde oss genom smala passager, klättrade uppför trappsteg som guiderna hackade ut, firade ner oss för branta väggar (inte så himla långt, bli inte oroliga nu!).

En riktig äventyrs-vandring minst sagt!
Lyckoskutt!


Jag och Tanja och ett vattenfall!

Utsikt! Om ni ser "kröken" där "gruset" försvinner längst bort i bild så var det bortom detta som vi började gå! Belöningen när man klättrat uppför i 5 timmar - utsikten!

Kan inte klaga på vädret precis!
Härliga NZ!
När vi kom tillbaka var jag heeeeelt slut, och de andra var också rätt möra. Så vi lyxade till det med att äta ute, de hade backpacker-rabatt på restaurangen där vi bor. Mmm!

Efter maten gick vi till "hot pools" som var tre stycken varma bassänger, 36, 38 och 40 grader varma! Där var vi tills vi var helt skrynkliga!

Grymt bra dag, förmodligen min ballaste dag före julafton någonsin! :)

Och... eftersom jag är uppe mitt i natten här på NZ får jag faktiskt lov att önska er
GOD JUL!!

Ps. Jag har hört om jordbävningarna i Christchurch men jag är inte i närheten och som tur är har ingen skadats!
A - Franz Josef
inringat - Christchurch!

2 kommentarer:

  1. Du har världens bästa blogg Jasmin.
    hälsningar Albin.

    SvaraRadera
  2. Åh va skönt att höra att du är okej, såg på nyheterna om skalven imorse och blev jätteorolig tills jag hörde att ingen hade skadats.

    Härliga bilder och hoppas att du får en underbar julafton.
    Puss kram <3

    SvaraRadera