lördag 3 december 2011

Surfing i Tutukaka


Lördag 3/12. Klockan är 09.30 och Jasmin återfinns på en strand i en vik på norra Nya Zealand iklädd våtdräkt. Man kan ju ha det sämre!
Wiehoo! Surfin' the wave!
(observera att detta är typ 1 timme efter första gången jag ens försökt stå på en bräda, så mobba inte den lilla vågen eller den asballa balans-positionen!)

Det var jag, sex kids i 10-årsåldern samt en pappa som var i förmiddagsgruppen. Vi hade SÅÅ kul! Jag kom upp ganska snabbt och vilken helt otrolig känsla när man står där! Jag älskar vågor, jag älskar vatten, jag älskar sporter/aktiviteter där man använder naturen (skidor, snowboard, skridskor, segla), så ni kan ju gissa om jag ÄLSKADE att surfa!
Förmiddagsbeachen

I vattnet var det ungefär en miljard små ägg av någon form, alltså fiskägg. Det var lite som att bada i jelly - de var ungefär ½ cm stora/små, genomskinliga med en svart prick i. Haha! De var ÖVERALLT! Men eftersom de inte bets eller brändes gjorde det inte så mkt.
Våtdräkt, kan vara världens snyggaste plagg!?

Jag hade även lektion på eftermiddagen, då åkte vi till en annan vik där vågorna bröt längre ut. Det gick inte riktigt lika bra som på fm, för nu började vi paddla ut och mina armmuskler blev rätt trötta och när jag skulle ta mig upp på fötter så failade jag rätt rejält för att armarna inte ville samarbeta. HAHA! Men fick några riktigt fina vågor iaf : )
Utsikten från trädgården hos surfkillen Simon, snacka om att leva drömmen!

Brände mitt face, emellanåt var det helt otroligt fint väder där vi var, medan man i fjärran kunde se hur regnmolnen tömde sitt innehåll längre in på land. Sååå bra dag. När jag kom till mitt nya boende somnade jag typ halv 7, trött tjej!
Hade bästa surfinstruktören! Ska ni surfa på Nya Zealand och behöver lite hjälp så kontakta Simon på Surfaris Surf School!

Nu bor jag på en camping i Tutukaka ett par dagar. Har kommit ännu längre bort från backpack-stråket och bor helt SJÄLV i en stuga med 12 sängar! CRAZY! Detta kommer nog bli mina tre sista lugna nätter på denna resa, för på tisdag hoppar jag på Kiwi Experience-bussen igen och där dessa bussar går – där är det fullsmockat med folk!

Har förresten smakat på denna vidriga sörja som heter Marmite. En av de som jobbade på stället där jag bodde i Whangarei lärde mig och en tysk tjej massa bra ord (varav jag inte minns så många, bara att man kan säga ’cus istället för bro om man vill växla lite) varav Marmite kom upp. U ä k. Det är typ som soja som pressats ihop till marmelad?! Det står dock på min keps så det känns bra att jag vet vad det är samt har en åsikt om det!

Åh vad jag tänker på er därhemma! Nu vet jag att det är väldigt många av er som är samlade i Göteborg och gör en massa kul saker på och i anslutning till Fitnessfestivalen! Hoppas ni har det BÄST!
Och ni andra som firar andra advent på andra sätt, er tänker jag också på :) Hoppas ni har det underbart därhemma trots att det är lite mörkt och trist!
Kramar!

1 kommentar:

  1. ååh va du är grym! Just nu är du min idol haha, nångång ska jag oxå lära mig att surfa :) Nu ska jag in till sthlm och se på svansjön (Benke från bounce) med mami.
    KRAM

    SvaraRadera