onsdag 14 december 2011

Hejdå nordön!

Jag gillar inte att säga hejdå. Idag var jag "tvungen" att säga hejdå till både bussen, vår busschaufför, kiwifågeln, alla regler vi haft, Nya Zealands nordö och sist men allra svårast - alla människor som jag lärt känna den senaste veckan och som nästan blivit som en familj!
På väg till River Valley var det plötsligt en hel skock får på vägen! En vallhund gjorde ett grymt jobb och det var verkligen otroligt att se hur han styrde fåren! Jag var i extaaas, Guy (busschauffören) tyckte däremot inte att det var lika kul som att ha biljakt (f.d. polis).

Jag och en uppstoppad Kiwifågel! Har dock sett en levande men man fick inte ta kort på dem då de är nattdjur och om det blixtrar blir de förvirrade och vill kanske inte para sig som sig bör!

It's a classic!

Två stycken Kiwis, en iklädd den traditionella julutstyrseln och en som coachar
Några stannade i Wellington, Tanja som jag umgicks mest med hoppade av i River Valley där vi var innan Wellington, och av oss 25 som varit med från Auckland är det nu ungefär åtta som åker hela vägen ner till Queenstown. Och 25 st nya som hoppade på bussen idag!

19 dagar sedan jag lämnade Sverige och 17 dagar på Nya Zealand. Det är så konstigt det där med tid, känns som att jag varit här så himla länge och ändå inte.
1 - Landade i Auckland.
2 - Åkte till Paihia
3 - Heldagsutflykt till Cape Reinga med världens skönaste busschaufför (okej, delad förstaplats med han som vi träffade i Rotorua)
4 - Ett par nätter i Whangarei
5 - Ett par nätter i Tutukaka
6 - Tillbaka till Auckland för att hoppa på "den riktiga" Kiwi Experience bussen
7 - Första stoppet - Hot Water Beach där vi grävde gropar i sanden och badade mitt i natten
8 - Waitomo, caving! Gaaalet kul!!
9 - Rotorua, Maori-kultur-kväll
10 - Taupo, skydive (crazy) och Tongariro Crossing (fantastiskt)
11 - River Valley, mitt i ingenstans där vi mest chillade, majoriteten tog en härlig fylla och dagen efter klättrade vi i en brant slänt.
12 - En kort vistelse i Wellington - 6 pm till 7 am - hade gärna stannat längre och sett Peter Jacksons studio, gått på gratismuseum och chillat lite!

Så, nu är jag i Kaikoura! Ska sova här två nätter, sedan åker jag tillbaka till Picton och sover där en natt innan jag hoppar på en ny Kiwibus och gör västkusten på sydön 17/12-25/12!

See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar