söndag 4 december 2011

Scuba diving vid Poor Knights Islands

Scuba diving, alltså dyk med tuber, stod på agendan idag och även imorgon. Nu har jag dock ändrat morgondagens planer, men mer om det senare.
Efter att ha sovit ungefär 12 timmar var jag omladdad för nästa aktivitet. Jag har dock inte dykt så mycket, bara mina 3 dyk i Egypten som krävdes för att få mitt Open Water-certifikat. Därför är jag fortfarande något skrämd inför dykningen. 
Så, imorse fann jag mig själv sittandes på en mindre dykbåt som tog sikte mitt ut på haven bland en massa höga vågor, lagom skiträdd inför dykningen och 1500 (isch) kronor fattigare. Det är i sådana stunder man frågar sig själv – är du dum i hela huvudet? Men några minuter efter så stannade båten och dyk-crewet informerade oss om att det var flera flasknosdelfiner i närheten.

Det var helt klart dagens höjdpunkt. De hoppade framför båten, dök upp och frustade upp vatten, gjorde trix och var helt enkelt bara så sjukt fashinerande. De var typ en meter ifrån oss på båten.
Min nästa avstickare från Kiwi-bussen är till Kaikoura för att simma med delfiner, och efter denna light-upplevelse (som ändå var VILDA DELFINER) ångrar jag inte detta en sekund. Satt och log som en småunge resten av vägen! Är så glad att jag inte simmat med delfiner i fångenskap någonstans, vilda delfiner är typ det vackraste som finns.

Njöt av stunden och tog inte fram kameran, men här är en från wikipedia!

Vidare mot Poor Knights Islands som är en massa öar med riktigt häftig natur och massa spännande historier! De är från början en enorm (och då menar jag ENORM) vulkan som under många miljoners år urholkats av vatten och vind. Så det finns hur mycket grottor, tunnlar, valv och sånt som helst! På lunchen åkte vi in i världens största grotta, alltså det finns säkert större grottor på land men den största med vatten i? Svårt med engelska ord och ännu svårare att översätta dem till svenska… :P
Halvvägs inne i grottan
Sen kom vi iaf fram till dyk-platsen, krängde på oss våra sexiga våtdräkter, och hoppade i. Det gick bra, vi simmade runt och in i en grotta (omg, det blir många modighetspoäng för mig som både är rädd för mörker, små utrymmen OCH dykning) där man kunde stiga upp till toppen av grottan, ta ut regulatorn och andas! Coolt :) Och kollade på fiskar.
Här gjorde vi första dyket!
 Tyvärr har jag ju tidigare dykt i ett av världens finaste vatten, korallreven i Egypten. Därför tyckte jag inte att det här var sådär jättekul, men det är ju jag och för mig är det de färgglada fiskarna och vackra reven som är halva grejen. Här såg vi några ålar, en och en annan fisk som kamouflerar sig (de var coola) och massa random fisk. Men nu vet jag det, och eftermiddagsdyket var ungefär detsamma så därför bestämde jag mig för att skippa morgondagens dykäventyr.
Efter andra dyket
Made by nature

Vi får se vad jag hittar på istället, mamma - jag lovar att inte ge mig ut på några farliga strapatser ensam!
Däremot känner jag mig mycket säkrare på dykningen nu vilket är toppen inför min 3-dagars dykresa till Barriärrevet i Australien om ungefär en månad! Jag hade den bästa instruktören när jag dök i Egypten, en supergullig tjej som är från England men som nu bor i Lund med sin kille! Så om någon bor därnere och är sugen på att ta dykcert, se till att ni hamnar på det dykcentret som hon är på. Har hennes tips och råd i huvudet hela tiden när jag simmar omkring!
Nu är det spöregn utanför, och jag fick just en svensk roomie som skjutsade mig till en bar där det finns GRATIS INTERNET!! Det är typ som att hitta guld för en backpacker! :)
Igår åt jag förresten två hamburgare (dvs hamburgeformat kött) till middag.  Känner mig som en ny människaefter det Den här backpackermaten (dv det mesta som är billig, går snabbt att tillaga - helst inte alls - och inte blir dåligt om man har det i rumstemperatur) är inte min bästa! Men jag ska lyxa till det lite oftare med kött, herregud jag kommer bli helt personlighetsförändrad om jag ska fortsätta äta någon slags yoghurt-frukt-jordnötssmör-ägg-broccolikost. Jag MÅSTE ha kött!
KRAMAR och KÄRLEK till er därhemma!
Jag blir fortfarande superglad över kommentarer, ni känns mycket närmre och liksom med mig på ett annat sätt om jag VET att ni är där ;)

5 kommentarer:

  1. Hej Jasmin,
    Nu har jag läst ikapp vad du gjort de senaste dagarna. Awesome! Tack för att du tar dig tid att skriva så levande om vad du är med om. Jag uppskattar också mycket kartorna du skickat med Men det är väl för min skull.. Haha ;)
    Många kramar från pappa Ola

    SvaraRadera
  2. Hej Jasmin!
    Underbart med delfinerna men dykningen blir väl bättre i Australien. Surfningen kan jag tänka mig att den passade dig perfekt. Hur är det med surfning på din rutt i Australien? Hoppas du får en bra fortsatt resa och träffar många trevliga människor när du ska åka bussen igen!
    Stor kram mamma :)

    SvaraRadera
  3. HEJ! Jag har inte riktigt hängt med men hur länge är det tänkt att du ska vara borta?
    Och som jag uppfattat det så åker du helt själv?? Hur coolt är inte det? Kör hårt! =)
    /Anna

    SvaraRadera
  4. SVAR PÅ KOMMENTARER
    Pappa: Haha jag gillar att du tagit dig till mina NZ-uttryck (tror i och för sig att jag alltid sagt awesome lite för ofta) - du får börja säga sweet as på jobbet :D Det går ganska snabbt att skriva, och det som är lite trist med att åka själv är att man inte direkt har någon att dela allt med. Så jag gör mitt bästa för att förmedla och dela det med er därhemma :) Idag är det tisdag, så hälsa Gunnar från mig! Kramar till hela familjen!

    Mamma: Jaa det tror jag, då blir det rev-dykning som jag gillar bäst! :) Jag kommer surfa andra halvan av resan i Australien, där jag börjar finns inga bra surfställen så ungefär från Agnes Water (du får kolla i din bok :) ) och neråt kan man surfa! Ska bli spännande att se vilka som hoppar på bussen med mig imorgon! Massa kramar!

    Anna: Jag är borta till 6 februari, åker helt själv men majoriteten här är faktiskt "ensamåkare" :) Haha! Så man är aldrig ensammare än man känner sig :)

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅÅHH det är så jääävla vackert!!! Jag blir inte lite avis på dig!

    Jag har tyvärr inte hunnit läsa allt (läs inte orkat sitta ner och läsa så länge, du bombar ju inlägg). Men jag har skummat igenom och du verkar ha det bra. Dessutom hade Elin lite högläsning från typ ett halvt blogginlägg. Haha
    KRAAAAM på dig <3

    SvaraRadera