måndag 19 december 2011

Abel Tasman National Park

Tjohoo!

Nu är jag tillbaka från vildmarken!

Det har varit två rätt sköna dagar! Det var jag och en till tjej som gjorde tvådagarsturen och som tur var så hade vi exakt samma tempo! Så vi stövlade (okej, vi hade inte stövlar, jag gick mestadels barfota – hardcore viking-style!) på genom regnskogen i ett härligt tempo under en mestadels blå himmel och bland gröna träd och stannade emellanåt på fina utsiktsplatser.
På stenen längst fram i bild kan ni se skillnaden mellan hög- och lågvatten! Det är ca 3,8 meter här!

Utsikt
 Efter cirka fyra timmar var vi framme vid ”the Hut” vid Bark Bay, baxade dit våra enorma ryggsäckar som kommit dit med en ”water taxi” och tog varsin sängplats. 
Här sov vi 7 st uppe och 7 st nere!

Därefter blev det lite beachtid trots att det var kallt och blåsigt. Men bannemig, lite solbränna skulle det allt bli! 


Efter ett bad i Tasmanian Sea (MYCKET varmare än Atlantic Ocean som var 15 grader) var det dock för kyligt för att värmas upp så vi gick in till stugan och drack te som vi kokade över en gasolvärmare. Sweet as! Det blev en ganska tidig kväll, man blir trött av så mycket frisk luft ;) 

Det var dock en ganska dryg natt eftersom killen bredvid mig var en riktig extrem-sovare. Extrem-sovare = en väldigt engagerad sovare som snarkar som ett sågverk, kastar sig omkring, pratar i sömnen och även låter som att han drömmer… Ja, låt oss säga ”vuxendrömmar”.

Dagen efter mötte vi upp dagens kajak-grupp på stranden. Före lunch var det två sjukt jobbiga paddlingstimmar, jag och tjejen som jag gått med var uppenbarligen inte det starkaste teamet och jag paddlade som om det inte fanns någon morgondag. 

Det står: Från NZ <3 / Jasmin

Efter lunch fick jag däremot en äldre herre bakom mig och livet blev genast mycket bättre eftersom detta nya superteam paddlade snabbare än alla andra, BIG TIME! Wohooo!
Vi såg lite sälar, några sälbebisar, en pingvin (såååå ball och liten och flytande, haha!) massa ”shags” (som är en fågel, ingenting annat) och en hel del fin natur såklart!

Den kända "split Apple Rock"

Matsäck: Varm choklad med skummad mjölk och chokladpulver på toppen. Hur ambitiöst? :D
För att ta oss över från öarna till fastland seglade vi! Så himla ballt! Vi var fyra kajaker som vi höll ihop, de längst bak längst ut höll i seglets topp med sina paddlar, och se längst fram längst ut höll i seglets botten!
Typ såhär fast inte riktigt! + att den här bilden är från Kanada ;)


Vid halv fem kom vi tillbaka till hostelet/holiday park (vad det nu kallas där vi sover i riktiga sängar) och här mötte jag upp Tanja och två andra tjejer från Nederländerna som varit på min buss! Även den första svensken som jag träffat och pratat med, så himla konstigt att prata svenska när man är så van att prata engelska heeeela tiden! :)
Både svensken, nederländerna (dvs Tanja + de två andra tjejerna) och tjejen jag gjorde hajk+kajak-turen med och ett par från Wales som jag hängde med här om dagen ska åka med bussen imorgon! Wohoo (igen)!

Har helt glömt bort att nämna en viktig detalj för alla svenskar: Vädret! Jag har haft sådan himla tur, bussen som gick några dagar efter mig hade regn HELA TIDEN på nordön! Och bussen som åkte iväg utan mig när jag åkte på delfin-simning hade typ översvämningar här i Kariteriteri och har haft pissväder! Men jag har haft några skurar, lite dropp, en hel del sol och en hel del helt ok väder! Nu kanske det kommer ändras för att jag skriver det här, haha! Men än så länge har det flutit på väldigt bra! :) :)

Kramar till er därhemma!

2 kommentarer:

  1. Jag läser ju alltid din blogg det första jag gör när jag vaknar, dvs i sängen från mobilen. Och mina kommentarer finns aldrig kvar sen när jag kollar från datorn! ;( Så nu ska jag vara duktig och skriva från datorn.
    Nu ska jag dra alla över en kam/kant och säga att nederländskor är så bäst! Känns som att du har valt bra umgänge ;) (Lisette från korridoren i Flogsta är från Nederländerna!)

    Nu ska jag åka hem om 12 timmar! Whooo! Packar och hetsar runt på natten som jag gör bäst ;)

    Jag sitter klistrad i väntan på nästa uppdatering! Puss & kram!

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa.
    /Albin q:)

    SvaraRadera