lördag 10 december 2011

I DID IT!!!

Hej!
Nu har jag gjort det! Mitt skydive! Det blev i Taupo på 15 000 ft (ca 4,7 km) med ca 45 sekunders fritt fall.
Vi var sju stycken från bussen som skulle hoppa, varav två var helt livrädda för höjder och därför hann jag liksom inte riktigt tänka på mina egna rädslor för att jag var så upptagen med att tänka på hur de skulle känna!
Så först när vi satt i flygplanet och lyfte, vilket var rätt jobbigt men inte så hemskt som jag trodde att det skulle vara, började jag fatta att jag faktiskt inte skulle åka i planet nerför!
När de första hoppade ut på 12 000 fot kändes det bara helt bissart och när jag och min medhoppare kanade fram till flygplanskanten kändes det bara helt galet hysteriskt IDIOTISKT!

Jag skrek rakt ut och sedan hoppade han och jag var så illa tvungen att följa med eftersom jag satt fast på hans mage!

Helt klart det sjukaste jag gjort hittills, det var heeeelt obeskrivligt att falla fritt sa langt over marken i typ 45 sekunder!!

Har en asball film och massa massa lackra bilder!

Heeeeelt galet, det tar några sekunder innan man fattar och vindtrycket är så starkt att tungan typ fastnar i gommen och ögonen pressas ihop bakom de asläckra vindglasögonen.
Sedan har man ett antal sekunder att bara njuta, innan man får ett ryck och fallskärmen fälls ut.
Jag tyckte nästan att fallskärmsdelen var värst, haha!

Men herregud vilken känsla, att hoppa och att faktiskt ha hoppat! Var helt vimmelkantig när jag kom ner, och har sett bilderna nu och även filmen. Otroligt kul att ha som minnen eftersom själva upplevelsen är över så snabbt!
Hann tillbaka till hostelet och byta om sedan åkte vi iväg till ett ställe där en flod med vatten som värms upp av thermologiska aktiviteter i jorden möter kallt vatten från en sjö/stor flod. Så får man hitta sin plats där det är perfekt temperatur. Där låg vi i typ två timmar och bara chillade och snackade skit.


 Imorgon är det Tongarino Crossing som gäller, 20 km och den tar uppskattningsvis 7-10 timmar att gå! Jag är aspepp, det är inte alla andra eftersom vi måste vara på en buss 05.30 imorgon! Hihi! Det är enligt många den bästa dagsturen som finns på Nya Zeeland och med tanke på hur mycket vackert jag redan sett så lär det vara extra extraordinärt! 

ÅÅÅH nu glömde jag nästan det viktigaste! Jag har sett en Kiwi-fågel idag! Eller - TVÅ! En som var vaken och en som sov! Sååå ballt! :) De är mycket större än man tror (som en stor kyckling/höna i höjd)  har jättelitet huvud, stor fluffig kropp, söt rund rumpa och en lååång näbb!

På dagarna när vi åker buss så stannar vi på olika ställen och måste gå av bussen och kolla på olika saker. Ofta är det långa jobbiga backar eller längre turer på typ 20 minuter enkel väg. Förmodligen för att vi inte ska bli galna och börja klättra på väggarna i bussen, men vi får se mycket fina saker på vägen till de olika städerna också!
Jag och Tanja från Nederländerna som jag hänger mest med! :D Lyckades inte hoppa på samma bild, haha!
Massa kramar till er därhemma!

2 kommentarer:

  1. Härligt för den som vågar. Grattis att du gjorde det och verkade gilla det dessutom. Jättekram från din fega mamma som aldrig skulle drömma ens om att tänka tanken att prova;)

    SvaraRadera
  2. Så jäkla härliga bilder.
    KIWIFÅGEL!!! FOTA!!!
    Jag har fått höra ibland att jag påminner om en sådan .. ööööh? Litet huvud och Fluffig kropp = Cam? Hur tolkar man det? :D Det kanske var Söt =Cam? Kanske ... Jag vet inte =))

    Hoppas du slipper skoskav!

    KRAMAR

    SvaraRadera