torsdag 15 december 2011

Delfiner, delfiner, DELFINER!

Jag har just haft min absolut bästa förmiddag - någonsin! Tror inte att någonting i resten av mitt liv kommer kunna slå denna upplevelse, men jag är öppen för försök! ;)

Efter att ha fått information och utrustning åkte vi ut med en liten båt på Atlanten. Vi var 12 st delfinsimmare ombord, på de andra lite större båtarna var de 20-30 st.


Vi såg några mindre grupper med delfiner och kom tillslut fram till en grupp som var "tillräckligt" stor. Hoppade i det 15-gradiga vattnet och två sekunder senare simmar en tre meter lång delfin förbi ca en meter nedanför i vattnet!

Det var delfiner överallt, de simmade under, bredvid, bakom, runt. Om man gjorde ljud, snurrade runt och dök under ytan så stannade de längre. Några delfiner stannade så att man kunde simma runt, runt, flera varv tills man var tvungen att ta luft och då tyckte de att man var rätt trist och drog vidare. Helt galen interaktion med helt vilda delfiner! De kommer av helt fri vilja, de matas inte och de är fria att lämna när som helst!

Var så exalterad att det var helt omöjligt att hålla en normal andning vilket inte direkt underlättade när man skulle ta luft och dyka ner!

Vi åkte vidare till en ny grupp delfiner, och sedan vidare ännu en gång till en sista grupp. Totalt var det 300-400 delfiner omkring oss. Det var som max grupper om fem som simmade nära en. Heeeeeeeeelt fantastiskt! Alltså, jag kan inte beskriva det.
När vi kom upp var det dags för fotografering. Jag klättrade ut på förpiken (längst fram på båten) - min favoritplats! Bakom mig hörde jag en kör av folk som kräktes, tror att alla utom tre blev sjösjuka - jag blev såklart inte sjösjuk eftersom jag är en tuff tjej ;)

Det var delfiner överallt, de hoppade, simmade under mina fötter, plaskade... Woooooow.


 Så värt, så fantastiskt, så underbart, så BÄST! Tänk, att en helt vanlig torsdag få simma med vilda delfiner i hundratal... Jag måste vara den lyckligaste personen i världen :)

1 kommentar: