söndag 25 december 2011

Jul i NZ

Idag har vi firat jul med resten av världen här på andra sidan jorden!
(ursäkta bildlöst inlägg, kanske blir bättre vid senare tillfälle :) )

Dagen började med skype-date och tvättning, känns faktiskt som jag haft en riktig jul hemma PLUS en helt otroligt overkligt bra jul här samtidigt! Vad mer kan man önska?

Efter ett morgondopp i sjön i Wanaka (som blivit ISKALL under natten!) packade jag ihop och hoppade på bussen för att åka till Queenstown. Lämnade tjejerna bakom mig men Alex är fortfarande med.

Vi kom till QT (= förkortning för Queenstown) vid 2-tiden, checkade in och gick ner till stranden där det skulle vara bbq (= förkortning för barbeque = grillning). Det var det men inte förrän klockan 6 så vi minglade runt och badade i den ännu kallare sjön. Den är 300-400 meter som djupast, så det blir K A L L T! Men vattnet är sååå blått och klart, helt magiskt!

Jul!

Stranden i Queenstown

Kiwi-Experience-folk


Det var en riktigt bra BBQ, fräscht med kött och massa grönsaker! Annars kan det vara lite si och så med kvaliteten på dessa "fria måltider". Det var hur mycket folk som helst på stranden, lite som Uppsala på valborg, light-version!

Sedan lyckades vi bli med på en julmiddag som ordnades av några från Alex gamla buss, så det blev en hejdundrandes måltid med typ 14 st andra. Huvudrätt med massa skinka och till dessert fick vi dels "ärva" en enorm kastrull (läs: hink) med ris-a-la Malta och även traditionell NZ-pavalova med knäckrulle fylld med grädde! Sedan mådde jag ILLA - då kändes det verkligen som jul!

Efter det blev det lite häng på stranden, där det nu var mörkt och en superfin stjärnhimmel. När krogarna öppnade klockan 12 (24.00 - fråga mig inte varför, men de får tydligen inte ha öppet på julen?) så gick vi till en av dem och dansade till riktigt bra musik!

Nu ska jag avsluta denna juldag med ytterligare en skype date, imorgon ska jag vara mentalt stöd (HAHA! Jag kommer vara mest rädd) när Alex ska göra en Canyon Swing. Typ som bungee jump men med en sving på slutet istället för ett ryck. (Sök på youtube för att se hur det går till).

GOD FORTSÄTTNING till er därhemma! Jag har skickat rätt många sms men inte fått så många svar - vet ej om de ens kommit fram till er eller om det är min telefon som dummar sig som vanligt.
Men jag tänker på er alla och skickar massa varma kramar (även om ni kanske hellre vill ha snö ;) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar