onsdag 28 december 2011

Långritt i Sagan om Ringen-landskap!


Klockan 8 blev jag upphämtad utanför mitt hostel, efter att vi plockat upp några fler åkte vi ca 45 minuter i oklar riktning (förlåt men jag har verkligen absolut inget lokalsinne) där jag och tre andra tjejer + gruppinstruktören hoppade upp på varsin häst.
Jag fick en femåring som heter Toby:
Säg hej till publiken!
Sedan bar det ut i terrängen! Detta var en tretimmarsritt för avancerade ryttare (dvs de som kan rida, man behöver inte precis vara elithoppare för att kunna manövrera en häst i galopp i en skog ;) ) så vi travade och galopperade en hel del! Naturen var underbar, hästarna (iaf min) var snälla och vädret var tack och lov lite molnigt och rätt så blåsigt! Skulle blivit hysteriskt varmt om det varit så soligt som vi haft det i Queenstown de senaste dagarna!
Två av de som red bakom mig!
Vi galopperade så jäkla snabbt på små smala gångar som typ vände bakom buskar och gick upp och ner i terrängen. Hästarna har ju säkert gått där 1049 gånger men för en själv kändes det ju lite väl wild and crazy emellanåt som den svensk man är som brukar rida med säkerhetsväst och galoppera på raksträckor ;)
Men hästarna verkade tycka att det var kul iaf och när man väl vant sig kunde man njuta mer och vara mindre livrädd!

Jag och Toby till höger!
Efter 2 1/2 timme kändes det som att mina ben skulle lossna. Jag hade såå ont i höfterna och knäna - herregud är det såhär det känns att bli gammal? Men jag hade ju en till ridtur på eftermiddagen som de lovade skulle vara jättelugn, så jag åt lunch och laddade om inför detta.

Nu blev vi ivägkörda ytterligare 20 minuter med buss - toppen för då kunde jag ta en snabb powernap!
Vi blev tilldelade hästar och jag fick den enastående, makalösa, fantastiska filmstjärnan Elvis som varit inte mindre än en av hästarna från Rohan i Sagan om Ringen!


Ridturen var verkligen lugn, det var 13 personer i gruppen som aldrig ridit i hela sitt liv (eller 1-2 gånger) och emellanåt var det lite smått kaos eftersom 90 % av dessa dessutom var från Kina och där pratar de flesta halvknackig engelska.

Men vi tog oss genom en hel del platser där Sagan om Ringen haft inspelningsplatser. såg även där de filmat delar av Narnia, Wolwerine och the Hobbit! Landskapet var, såklart, heeeeeeelt otroligt!

Efteråt var jag D Ö D! 4,5 timme på hästrygg när man inte ridit på ungefär ett halvår - inte att rekommendera! Men nu har jag precis vaknat och kroppen känns ändå OK :)

Ytterligare en overkligt galet häftig dag på NZ! Älskar det här landet!

I förrgår kom Tanja till QT, igår lämnade Alex och idag kommer de två andra Nederländskorna hit! Så jag har nästan hela mitt bästa gäng att hänga med tills jag åker vidare till Australien - två dagar kvar!

1 kommentar:

  1. Du har det bra du :) va underbart det ser ut!! Jag vill oxå åka dit och rida :D
    Gott Nytt 2012 och kram!

    SvaraRadera