tisdag 3 januari 2012

OZ levererar!


Hej!
Efter ett par väldigt slappa dagar här i Cairns var det idag dags att åka norrut för att besöka regnskogen!
Detta är den ÄLDSTA REGNSKOGEN på jorden!
Önskar att jag hade mer energi att skriva ner allting som guiden har berättat för oss idag, men jag får helt enkelt hänvisa till google eller så får ni åka hit själva och uppleva det :)

Vi började dagen men ett stop på ett Wildlife Habitat, det är typ som ett Zoo och helt utan förvarning kom möjligheten upp att få hålla en koala! Detta är någonting jag drömt om huuuuuur länge som helst, så även om jag tänkt göra detta först på Magnetic Island (mitt nästa stop) kunde jag absolut inte låta bli.
Nu kommer jag inte ens ihåg vad koalan hette men vi kan kalla honom för Harley, för jag tror att namnet började på H och kajak-instruktören i Abel Tasman hette Harley. Harley var inte jätteglad när det var min tur att hålla honom, så han bajsade på djurskötaren och jag tror att han kanske försökte bita mig i näsan? Han var i alla fall väääldigt nära mitt ansikte.
Jag trodde att de skulle lukta eukalyptus men han luktade typ.. ingenting! Och jag fick lite koalabajs på tröjan! Så när ni ser mig använda denna tröja (köpt i Cairns för 5 $ = ca 40 kr) kan ni tänka att det är en koalabajströja! Inte alla som har det hemma!
Jag var i alla fall mest lycklig över detta hela dagen! (inte bajset, utan att få hålla en koala..)
Stooooor krokodil!

De här hade sin egen mat = kompisfåglar!

Hello little Vallaby! (nej Frida det är INTE en råtta ;) )

Vi såg massa kängurus i olika storlekar, en miljard fåglar som försökte äta upp pelletssen som man kunde köpa och ge till kängurusarna (jag fick panik tillslut och gav bort mina, fåglar är INTE mitt favoritdjur).

Sedan åkte vi vidare.
Åkte en tur på en flod och såg tre krokodiler! Två småttingar och en hona på ca 2-3 m! Inte jättefotogenetiska eftersom de kamouflerar sig rätt bra, men det var ballt!
Åt picknicklunch. Gick en promenad i regnskogen och såg massa massa spindlar.

Fick såklart lite regn på oss (regnskog = regn).
Hängde lite på en strand. Åkte därifrån.
Och DÅ!


Var plötsligt de här fyra cassowarys/kasuar (alltså jag vet inte alls vad de heter eller hur man böjer namnet men de är jätteovanliga att se i det vilda!!) mitt i vägen!! Normalt sett är det pappans jobb att se efter ungarna, mamman gör bara det roliga (dvs hittar så många potentiella farsor som möjligt, och den sista hon hittar får ruva på äggen i 50 dagar och sedan passa ungarna i typ 12 månader - jipiiii!).
Så vi hade otrolig tur som fick se dels fåglarna och sedan att det var en mamma och en pappa och två kids!

Grym dag!

Imorgon klockan 06.10 hämtas jag upp av en buss och sedan är jag ute på havet i tre dagar! Så jag skulle vilja avråda från panik om man inte får kontakt med mig förrän till helgen!

KRAAAAAMAR!

2 kommentarer:

  1. Åh va underbart! Ska bli härligt att läsa om din kommande tre dagar :)

    SvaraRadera
  2. Är så nyfiken på vad du kommer att tycka om dykningen på Barriärrevet jämfört med Egypten. Blev det vithaj, gråhaj, hammarhaj, valhaj (!?), sköterskehaj, revhaj...!!! Spännande att få höra alla detaljer!

    SvaraRadera