lördag 21 januari 2012

Noosa och Bundaberg

Hej!
Har ju glömt att redogöra för min nattliga sköldpaddsupplevelse i Bundaberg!
Efter en lååång dag på ett golv på en resebyrå kom bussen som körde oss till högkvarteret/stranden i Mon Repos där sköldpaddorna kommer och lägger sina ägg.
Vi var där ca halv sju(18.30), och klockan ett (01.00) kom äntligen beskedet att en sköldpadda kommit upp på stranden för att lägga ägg! Vi var ca 25 personer som begav oss ut i stormen, regnet piskade och det var bäcksvart! Vi fick inte ha några lampor tända för att inte störa sköldpaddorna som eventuellt var på väg upp ur havet.
Så fick vi äntligen se turtle mommie, en meter över skalet, som skickligt grävde en djup grop med sina bakfenor. Så häftigt!
Jag kunde tyvärr inte fota då jag tappat bort (!!!) min lilla nya kamera. Och min systemkamera vill inte fota på nätterna... Kinkig!
Klockan 02.20 var vi tillbaka vid bussen, kalla och blöta men helt klart värt det! And the rest is history...

Idag kom jag till Noosa!

Kartan är över vart Rainbow Beach är!

Eller.. Först var jag uppe jättetidigt i Rainbow Beach och försökte förbättra mina förutsättningar för att överleva tjejvasan som är om fem veckor = joggade. Efter 14 minuter trampade jag snett så in i bänken. Trampar snett lite då och då men brukar kunna springa vidare efter en liten vacker ramsa med dåliga ord. Det var inte riktigt på den nivån idag kan jag säga. Linkade tillbaka och har linkat hela dagen.

Lånad bild! Inte fotat något idag!

Men jag kom hit till Noosa för att surfa, en ond fot mer eller mindre!
Så jag fick låna en gigantisk bräda (gratis från hostelet) som jag med nöd och näppe lyckades få med mig till stranden, hittade ett bra ställe utan massa barn och lyckades få en bra våg men kraschade så fort jag la vikt på foten. Megafail!
Men skam den som ger sig, jag lyckades komma upp på en riktigt bra våg och stod hela vägen till stranden! Sedan kraschade jag väl kanske tio gånger pga foten och la ner projektet för idag. Men bra träning att tajma vågorna oavsett! För er som aldrig surfat: Det svåra är egentligen inte att stå upp utan att göra det vid rätt tidpunkt och med rätt fart! Övning, övning... Surfar än så länge på bebisvågor, har börjar så smått att ge mig på vågor som inte brytits än med blandat resultat!

Nu på kvällen kan jag gå utan att linka och tror jag kan springa imorgon! Så ordningen är i stort sett återställd!
Behandling för veklingar, en riktig tuffing (eller idiot :P ) kör på ändå!


 Så det är är vad jag gjort i Australien såhär långt (hade vissa problem med att få till detta, galet hur snabbt man glömmer bort och blandar ihop alla ställen med varann!)
A - Cairns (dykresan)
B - Magnetic Island (vilda koalor)
C - Airlie Beach (Whitsundays, segling)
D - Agnes Water/Town of 1770 (surfning och regn)
E -Bundaberg (sköldpaddor)
F - Rainbow Beach
G - Fraser Island
H - Noosa
I - Mooloolaba (kom med fast jag inte varit där än... next stop!

Ikväll ska jag bara ta det lugnt. Kvalitetstid med datorn och er därhemma som har detsamma :)

Kraaamar!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Pluggade i Australien för tio år sen (jösses, vad tiden går fort). Och vad roligt att du hunnit med de ställen jag tänkte att jag skulle rekommendera dig. Magnetic Isalnd, Barriärrevet (såklart), Whitsunday Island (så fantastiskt) och Fraser Island.
    Men jag måste verkligen rekommendera Byron Bay. Världens mysigaste lilla Hippie-stad (eller, stad är väl att ta i, mer by). Jag älskade atmosfären där. Och stranden är/var också superfin.
    Surfers Paradise gillade jag mycket men jag vet de som inte gjort det. Stad men med fin strand. Roligt nöjesfält har jag för mig att det fanns i närheten.
    Synd att du missar Sydney, det är min favoritstad i världen efter Tokyo.
    Njut av dina sista veckor i Aus!
    /Marie

    SvaraRadera