fredag 6 januari 2012

MENINGEN MED LIVET!!! (3 dagars dykning vid Barrärrevet)


Tillbaka i etern efter tre av mitt livs bästa dagar ute på Barriärrevet!
Hur har jag haft det?
Helt. Underbart. 

Här kommer en lååång variant (som är grovt nerkortad) för er dykintresserade! Ni andra kan - om ni vill - nöja er med att JAG ÄLSKADE DET, DETTA ÄR MENINGEN MED LIVET och LIVET ÄR UNDERBART! Tack naturen för att du är så vacker och tack allt och alla som gjort att jag tagit mig hit till andra sidan jorden och gjorde denna resa!!! LOVED IT, LOVED IT, LOVED IT!! Varje minut, varje sekund av det! Så… låt oss fortsätta…)

I'm sexy and I know it (en låt som spelar mycket på klubbarna nu, för er som inte är ute och roar er dagligdags ;) ) Vi var alla tvungna att ha dessa snygga dressar på oss mot alla jellyfishes)


Första dyket när vi kommit ut till revet såg jag en havssköldpadda. Lycka. Lycka. LYCKA!

Andra dyket såg vi en Nemo, två stingrockor och simmade vilse. Jag hittar inte på land, hur 17 tror ni att jag hittar under vatten?! ;)

Tredje dyket var ”bara” massa, massa coola fiskar.
Bilden är från morgondyket dag 3!


Fjärde dyket var mitt första nattdyk, så jag dök i par men vi var ungefär fyra par som hade en guide. Som drog iväg i 190 och vi andra försökte hänga med så gott det gick. Såg (tack och lov) inte så mycket, bara att dyka i mörker var en upplevelse nog!

Dag 2, första dyket för dagen kommer nog vara ett av mina topp-dyk för långt framöver. Vi hoppade i och såg två hajar (reef sharks, en var kanske 40 cm och den andra 70 cm). Riktigt coola djur och jag var inte alls rädd! Simmade en bit till och såg två hajar till, en var precis så långt bort att vi kunde skymta den och den var STOR! På vägen tillbaka simmade vi över en barracuda på typ en och en halv meter, big guy!
Vattnet är såå klart så tidigt på morgonen, det var helt fantastiskt.

Andra dyket simmade vi vilse (igen) men allting var vackert och det är inte så farligt att simma fel, bara lite drygt att simma tillbaka vid ytan!

Tredje dyket såg vi två sköldpaddor, en som simmade upp precis vid oss och tog luft, och sedan ner igen.

Dyka med havssköldpaddor - Check!
Här simmade vi vilse ännu mer men för första gången så kände jag att vi verkligen var fel ute och försökte få de andra att förstå vart vi var innan vi började simma fel! Så det kändes bra för mina navigations-skills : ) Jag skrattade så jäkla mycket under vattnet när vi alla var lika vilse att jag nästan fyllde hela cyklopet med snor och vatten. Det är INTE lätt att skratta under vattnet!

Fjärde dyket var ett nattdyk och det var lite läskigt. Vi såg en gigaaaantisk sköldpadda som låg och sov, minst en och en halv meter stor! Han hette Brian, och någon av oss väckte honom för dykarna som kom i efter oss såg honom simma! När vi var vid båten och skulle ha vårt safety stop var det ”massa” hajar omkring som var rätt hetsiga. Det var lite läskigt, hajar är OK när de är på botten och chillar och är relativt små och syns bra. Mindre OK när de är stora, simmar omkring och är lite småhungriga och man inte ser dem så bra. Ryyys! När vi kom upp så var det STJÄRNKLART, jag älskar stjärnhimlen och det var typ en av mina högsta önskningar att få uppleva stjärnhimlen ute på revet. Så när jag kommit upp satt jag uppe på däck och glodde på stjärnorna tills jag absolut inte kunde ta in mer. Helt magiskt.

Dag tre, första dyket 6.30. Sug på den ni! Väcktes, gick upp på däck och såg solen gå upp. 
Solen går upp någon annanstans, när den går neeer... (här går den upp i OZ)

Rätt så ”ordinary” dyk, såg såklart en massa vackra fiskar och korallerna är helt makalösa. När vi precis skulle börja gå upp kom ett jättestim med jättestora fiskar, det var riktigt häftigt att se! Och SEN när vi kommit upp skrek någon ”DOLPHINS” och båten omringades av massa delfiner (inte jättenära men nära nog!). Om någon hade dödat mig efter denna morgon hade det känts ok, det var bara för mycket att ta in men jag var så sjukt lycklig!


Dyk två och tre var på samma ställe. Vattnet var kristallklart och korallerna helt makalösa. Fiskar ÖVERALLT, det var som att simma i världens största akvarium. Helt. Galet. Sista dyket tog jag även av en av mina vikter och min boyancy (flytkraft?) blev helt perfekt. Jag ville gråta av lycka, men gjorde kullerbyttor istället! Vi såg en stingrocka, de andra såg hajar och havssköldpaddor men jag vet inte om jag hade kunnat ta in mer.
Stimmet med jättestora fiskar som vi såg dyk 1 dag 3

Vi har fått massa supergod (och inte onyttig) mat, haft lagom med tid att sola och slappa, underbart väder, härligt crew ombord (supervisorn såg ut som en blond, ung Johnny Depp! Inte Jack Sparrow dock...), sjyssta dykkamrater, VÄRLDENS BÄSTA DYKNING!
Jag är så himla, himla lycklig just nu! Önskar att ni alla kunde vara här med mig och njuta av livet tillsammans med mig!

Min mobil har slut på pengar och jag måste skaffa ett ozzy-nr! Vet inte när och hur detta skall ske men berörda kommer informeras när detta är fixat! Tror ev att ni kan skicka sms till mig (ni som kunnat det förut) men jag kan tyvärr inte svara!

Ninni: denna är för dig! ;)


Massa massa kärlek och kramar från en lycklig Jasmin på andra sidan jorden <3 <3 <3
(imorgon åker jag tidigt till nästa stop som är Magnetic Island! Stannar nog där 2 nätter innan jag åker till Whitsundays där jag ska försöka boka en seglingstur i någon form!)

7 kommentarer:

  1. hamnade här och blir jätte nyfiken!
    Vad kostar denna upplevelse och hur fick du tag på den?

    SvaraRadera
  2. Maj: ProDiveCairns, hittade på Internet (eller om det var Lonely Planet)! Vet inte exakt vad jag betalade men det kostade en del! :) Värt varenda krona!

    SvaraRadera
  3. Haha, äntligen kunde du lyssna på den på ett värdigt ställe! Fick mig att skratta! :D
    Vad glad jag blir när du är så glad!! :D <3 Puss & kram!

    SvaraRadera
  4. Ååååååh! Ååååååååååååååååååh! Vad fantastisktunderbartamazingotroligtballtcoolthäftig (slut på adjektiv annars hade jag fortsatt)

    Vilken upplevelse!! Det lät verkligen helt famtastiskt och once in a lifetime! Fatta hur otroligt mycket minnen du kommet att ha med dig i bagaget när du kommer hem!

    Ha det bäst fina vän<3
    Massa kramar och käääärlek<3<3

    SvaraRadera
  5. Vad uuuuunderbaaaart att höra(läsa) om hur lycklig du är. På ett magiskt sätt blir vi alla som läser din blogg också lite lyckligare!!!
    Du är värd varenda millisekund av lycka. Njut vidare!!!

    Kram från oss alla

    SvaraRadera
  6. Jag blir helt rörd av att läsa hur lycklig du e gumman å hur mkt fint du får uppleva!! <3 det är du värd!!! Puss

    //frida

    SvaraRadera
  7. Tack alla för era fina kommentarer!! <3 <3 Stooooor kram!

    SvaraRadera