fredag 20 januari 2012

3 dagar på Fraser Island

Nu är jag åter på fastlandet efter tre dagar på vackra Fraser Island i sällskap med tolv andra backpackers och en guide!

 Vi har åkt runt i fyrhjulsdrivna Jeepar, skuttat fram genom skogen, svävat fram över sanddynerna med havet på ena sidan och vegetationen och ön på andra, cruisat mellan stenar och fåglar/barn/Dingos mm. Alltid med högsta volym på stereon - roadtrip delux!


Under de tre dagarna besökte vi ett antal sjöar och badställen, sjöng och grillade marshmallows vid elden på kvällen, sov i tält, gick i ökenlandskap, klättrade upp till utkiksplatser, lagade mat, längtade efter mat, var rädda för spindlar, dödade stora bromsar, blev bitna av mygg. Ja allting som en ö-upplevelse ska vara, hade vi! Förutom massiva mängder regn, vi hade verkligen tur med vädret! (som den svensk man är måste man ju hålla koll på väderleken).


Mina absoluta höjdpunkter under dessa dagar var:
Andra kvällen gick vi alla ner till stranden klockan 21. Stjärnhimlen är det mest makalösa jag någonsin sett, jag har ALDRIG sett så många stjärnor i hela mitt liv. Helt, helt, helt galet sablarns vackert. Ni får tänka er stjärnhimlen den klaraste natten i Sverige och gångra antalet stjärnor med… Tretton. Hundra. Heeelt omöjligt att fota.

Sista dagen (idag) körde vi till Lake McKenzie. Kritvit, superfin strand, klarblått vatten, inte saltvatten. Underbart!


Champagne Pools, naturligt skapade pooler som fylls när vågorna kommer in. Jättehäftigt att se riktigt höga vågor krascha mot stenarna och sedan bubbla in medan man är helt skyddad.

Soluppgången imorse (uppstigning 04.45!)!

Väldigt nöjd med mitt besök på ön, kände verkligen att jag fick ut max och såg det mesta i väldigt bra sällskap!
Mina nätter den senaste veckan; två dagar på en båt (katastrof), en dag på en buss, en natt på ett hostel utan AC, en natt på ett golv (i väntan på jättesköldpaddorna*)/i en buss/på McDonalds, en natt på ett hostel utan AC och nu två nätter i tält. Zzzz…

Tältningen gick väldigt bra! Vi var udda par så vi klämde in oss tre stycken i ett tält så jag fick sova i mitten! Väldigt nöjd med detta arrangemang och jag var inte ens lite rädd! Dock strök det omkring en hel del Dingos som vi fick passa oss för, och jag hörde rykten om stooora spindlar i taket på toaletterna och i duscharna. Men jag valde att inte kolla högre än i ögonhöjd - kände inte att jag behövde se en spindel i storlek med min handflata ;)

Nu: sista kvällen med nya gänget.
Imorgon: Noosa!
Kraamar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar