söndag 15 januari 2012

3 dagar på segelbåt i Whitsundays

I skrivande stund sitter jag på nattbussen mellan Airlie Beach och Agnes Water (jag kommer att vara 1-2 nätter i Town of 1770). Planen var att sova men jag misstänker att en gigantisk burk energidryck satte käppar i hjulet för detta för det som lyckats sova mest hittills är min fot! Den somnade sådär äckligt mycket att när man klappar den känns det som någon annans kroppsdel!
Well, nog om detta. Även foten är nu vaken!

I torsdags åkte jag och 17 andra (6 tyskar, 2 holländare, 3 svenskor, 4 fransmän, en från England, en från Irland)  + 3 st crew ut bland Whitsundays-öarna med segelbåten Samurai.

Taggade!

Båten!
Vädret var KANON och första anhalt var Whitehaven beach. Helt overkligt vackert med extremt klart, turkost vatten och kritvit sandstrand. Sanden är 99,8 % samma sand som man gör glas av!



Ganska kul syn när samtliga (med ett fåtal undantag) går omkring i ett paradislandskap med helsvarta kroppsstrumpor pga. risken att bli stucken av en elak manet! :D


Detta var segelresans höjdpunkt, ni förstår nog varför när ni ser bilderna! Hur toppar man detta liksom!? :)
Det blev en hel del solande, trots att det är regnperiod här på nordöstkusten just nu så hade ingen av oss upplevt detta ännu under seglatsens första dag. Men mer om både segling och regn senare!

Det blev eftermiddag och kväll och vissa höll igång medan andra hoppade i säng. Det var min värsta natt på länge men jag ville ha en upplevelse på en segelbåt och det fick jag! Extremt liten bunkersäng, syrebrist och varmt som 17. Kärlek till all världens AC!
Min sovplats längst bort, upp, till höger!

Dag två och plats ett gjorde vi ett dyk och snorklade. Sikten var sådär men jag är extremt bortskämd med 15-25 meters sikt och att hoppa ner med fem meters sikt inte ens en vecka senare… Njaa ;) Men jag gillar att vara i havet och vi såg massa vackra fiskar! Snorklingen var bättre än dykningen!

Åt lunch och åkte till ett annat ställe och snorklade mer! Jag och en kille från Nederländerna (vilket jag tror är världens bästa människor - Seriöst! Har träffat så himla mycket trevliga människor från NL/Holland!) snorklade ihop och plötsligt var vi omringade av ett jättestim med fisk! De följde oss i nästan trettio minuter, riktigt coolt! Kände oss som två fiskar :)

Denna kväll tänkte jag apsilut inte sova nere i båten så jag blev väldigt glad när det blev mer eller mindre stjärnklart så att jag kunde sova uppe under stjärnhimlen! (se min lista med ”To Do” till vänster!) Haha, ja vad ska man säga. Kan vara världens mest överskattade sak att göra? Eller så var det min ”madrass” som var min badhandduk och den något friska vinden som blåste rakt genom mitt lakan som gjorde att jag visserligen inte var svettig som natten innan men hade ont i ungefär hela kroppen och frös en hel del? Oavsett så har jag nu sovit under stjärnorna, check!
bildbevis!

Dag tre efter frukost (och dagens första regnskur) åkte vi till ett ställe som typ var en sandö! Den blev mindre och mindre allteftersom tidvattnet kom in. Där var det en del sköldpaddor, revhajar (med svarta tippar på fenorna, de jag såg uppe i Cairns hade vita tippar) och en och annan stingrocka! Sweet!

Sen åkte vi och hade lunch och sedan skulle vi börja åka tillbaka till Airlie beach och ÄNTLIGEN få segla! Vinden hade inte varit så mycket att hurra för de andra dagarna men nu så! Dock började det regna regna lite mer, och sedan ännu lite till. Regnen i Sverige är ingenting jämfört med detta. Vi satt alla uppe på däck och var totalt dygnsura, det gick knappt at hålla ögonen öppna för att det forsade vatten i ansiktet! Helt klart en upplevelse! Och det var riktigt nice att få segla! Det allra bästa var när jag fick spela I’m on a Boat i högtalarna! Haha! Då var jag en lycklig tjej!



Sen kom vi tillbaka till hamnen, DYNGSURA. Tror vi alla hade fått nog av seglarlivet för denna gång - vilket i detta fall var lite som att campa för många personer i ett för litet tält. Inser att jag även som backpacker är så himla bortskämt med en ordentlig säng (även om kvaliten på dessa kan variera rätt ordentligt)!
Men det var ett riktigt bra gäng på båten, var lite orolig att hamna på en partybåt men alla hade samma inställning och var där främst för att uppleva naturen, vara på en båt och sola och bada :) Så vi hade verkligen en rolig och trevlig resa!

De gulliga svenska tjejerna lät mig hänga i deras rum mellan båten och efterfesten eftersom jag var hemlös i väntan på bussen. Hade den bästa duschen på lääänge!
Anna, Felicia, Emma, Stephen, Nina, Anna

Rens, Jasmin, fransman 1, Kat, fransman 2

Utgången var riktigt kul, helt klart min bästa tillsammans med den i QT! Åh det är så himla häftigt med alla människor man möter, tänkt att det finns så mycket häftiga, olika, trevliga, gulliga och bra människor därute!
Och så är det ju så att man alltid ska lämna när man har som roligast, så mitt i alltihopa sa jag hejdå till alla och hoppade på bussen för att åka till ett nytt ställe med nya människor!



... och nu är jag här och det spöregnar! Regnperiod HEJ! :D
Det bästa med det är att jag kan sova utan att ha dåligt samvete, det dåliga är att jag hängde ut en massa saker som var blöta sen vi åkt båt... Och jag är inte där för att ta in dem så de är nog inte direkt torrare nu ;)

Kraaam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar