söndag 25 augusti 2013

AOW!

Hej hej hallå i kaklådan!
Nu är jag certifierad Advanced Open Water Diver! 
Det kunde en inte tro för knappt 3 år sedan när jag höll på att kräkas efter att ha dykt för första gången "på riktigt" i Fyrishovs djupaste bassäng!

Men nu har det skett och jag får dyka ner till 30 meter! 
Näst på listan är att gå en rescue diver-kurs (typ första hjälpen i och ovanför vattnet) och nitrox-kurs (så en kan dyka med tuber med mer syre- typ. Ska vara bättre för koldioxidet som samlas i kroppen, dvs det blir mindre slaggprodukter i systemet).

Se, redan nya mål och planer ;) ingen förvånad, haha! Sen är mitt stora dykmål att ta en dive master men det blir nog i ngt asiatiskt land där det är billigare :)

Iaf, dagens dyk var på Exmouths västra sida. Vi var 8 dykare på båten varav en tjej visade sig vara svensk! Det var kul för jag hade gissat om hon var svensk o hade mina misstankar men kom fram till att hon var tysk (vilket många av de jag gissat på förut visat sig vara). Men eg var tecknen för tydliga; haglöfs-väska och snus ;) mkt bättre tecken än blond och blåögd, hehe! På vägen ut såg jag en val vid horisonten som hoppade upp ur vattnet och gjorde världens magplask! Wow!

Dyk 1 var djupdyk, vi kom ner till 22 m och såg under dyket en stoooor sköldpadda. Mellan dyk 1 & 2 såg vi massa valar, varav en slängde upp sin stjärtfena :D sen kom en val och simmade precis under båten, jag såg skuggan ovanifrån. Såååååå ballt!!

Dyk 2 gjorde jag Naturalist-dyket och identifierade lite växter o levande ting. Vi såg en enorm "potato cob", över en meter, som chillade med oss - stod helt still i vattnet typ 1 dm ifrån och såg ut att spana in vilka filurer vi var! Hans mun var gigantisk, han hade lätt kunnat bita av min buddys hand (han vinkar nämligen tll alla djur han ser, 'hej hej här är litr fladdrande bete'). Under hela dyket hörde vi valarna, men såg inga tyvärr.

Sen var jag en aow! Fick lite bilder från en kille som var med båda dagarna, nästa vill-ha-pryl är ett undervattensfodral till min kamera ;) så sjukt osmidigt att ha med sig allt som backpacker bara! Gaaah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar