torsdag 15 augusti 2013

Bilnycklar, lugg och packning overload

Jag tänker aldrig mer köpa en bil! Inte förrän jag har en man i mitt liv som tar hand om ALLT som rör åbäket.
Ni minns kanske allt strul när jag just köpt den (förmodligen för ett överpris) och spenderade åtskilliga kr på att fixa, registrera och inspektera. Och inte minst all oro kring allt detta...
Jag kan inte sticka under stol med att det hade varit omöjligt att ha gjort det som vi gjort med jobb, boende, roadtrip(s) etc utan bilen.
Men nu är det dags att sälja den och jac har redan köpt nya däck, fixat bakluckan som inte hölls uppe... och nu har bilnyckeln börjay krångla så att det ibland tar 5 min att ta sig in i bilen. Inte direkt ett bra säljargument...
Så, uppdrag fixa ny bilnyckel har sett ut som följer;
1. Gå till nyckelmakare o fråga om han kan göra en kopia. Få till svar att jag måste kontakta Mitsubishi pga att det är en spec.nyckel och även en nyckel med ett chip (i detta skede fattar jag inte vad det innebär)
2. Ringer Mitsubishi som säger att de måste beställa en nyckel för 75$.. men sen måste chippet i den programmeras och det gör de på en annan avdelning.
3. Pratar med andra avdelningen som kan boka in mig på en tid för att programmera chippet för 55$.
4. De ringer från avd. 1 och säger att nyckeln kommit. Jag säger att jag plockar upp den dagen efter i samband med att den ska programmeras men då säger han att den måste skäras ut hos en nyckelmakare innan den kan programmeras. (Här börjar jag få mörka moln över huvudet).
5. Åker till Mitsubishi, hämtar nyckeln o får vägbeskrivning till en nyckelkille.
6. Åker till nyckelkillen, han säger att han behöver en kod för att kunna skära i nyckeln så att den blir rätt. Jag har ingen kod. (Molnet över mitt huvud börjar regna)
7. Ringer Mitsubishi om en kod, de kan få fram en kod men kan ej garantera att den är rätt om någon vid något tillfälle bytt lås. Om det är fel ansvarar de ej för någonting. Ge mig koden och ett gevär, tack, svarar jag (mitt moln blixtrar och ösregnet är ett faktum).
8. Nyckelkillen skär ut nyckeln men säger att det inte är hans ansvar om det blir fel.
9. Det blir rätt!! Kostar 35$
10. Dagen efter åker jag tillbaka till Mitsubishi för att få nyckeln programmerad. De behöver bil o båda nycklarna så vi får promenera därifrån. Halvvägs ringer telefonen "din gamla nyckel är inte ett orginal.... så...." (jag väntar mig att de ska säga att det är omöjligt och att jag måste byta lås i heöa bilen för 5000$ om nyckeln inte funkar)... "...det kan bli så att din gamla nyckel inte funkar när den nya är klar"
Jaha.. ja det går bra den funkar ändå knappt inte!
11. Båda nycklarna funkar, betalt och klart! Halleluja!
Helt okomplicerat som ni ser... och inte alls tålamodsprövande. Ibland hatar jag verkligen att äga saker och vara vuxen! :'(
HÄR KAN NI BÖRJA LÄSA NI SOM BARA VILL LÄSA OM FJÄRILAR OCH REGNBÅGAR
Jag klippte mig själv igår! Mitt hår var på 5e otvättade dagen och jag har aldrig klippt något förut och jag kunde inte se hur det blev för jag skulle inte tvätta håret förrän idag.. men det blev ju bra! Jippiee! Sparat ca 10$ - check!
Sen har jag shoppat en mindre sovsäck och kudde idag för jag kommer ha världens fetaste väska + swag och måste göra mig av med så sjuuuukt mkt grejer så en sovsäck för minusgrader får helt enkelt inte plats o inte heller en stor härlig fluffig kudde!
Imorgon åker Laura :'( kommer ha sån separationsångest de lux eftersom jag ska vara själv i huset i typ 7 dagar! Gaaaah!! Skypedater är heta kommande vecka folks!
1 - nyckeldj-vlarna 2 - LUGG! (toppade även resten av håret!) 3 - överst: kudde o sovsäck de lux, nederst: sovsäck o kudde XXS 4 - en lama som jag alltid går förbi på min morgonpromenad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar