lördag 24 augusti 2013

Dramatik, 17 h och valar!

Min resa från Perth till Exmouth började väldigt... dramatiskt.

Jag hade bokat en taxi att hämta mig 7.30 (pm) med god marginal att åka de 20 minutrarna in till Midland där bussen skulle lämna kl 8.15.

Klockan 7.20 stod jag redo på gatan med all min packning, excalterad och resnervös som 17!

Kl 7.33 stod jag fortfarande på gatan, och eftersom jag är van hemifrån att en bokad taxi snarare kommer 5 min för tidigt än sent, så ringde jag taxibolaget och frågade lite försiktigt om min bokning gått igenom och om taxin var på väg. "Oh yes he's a few minutes late but will be there shortly!"

För att göra en lång historia kort; 42 minuter och tio samtal senare står jag storgrinande på samma gata med min packning när en taxi ÄNTLIGEN rullar in för att hämta upp mig.
Chauffören vart minst sagt beklämd av min sinnesstämning och gjorde sitt bästa för att jag skulle hinna med ett tåg in till Perth, och där hoppa på bussen 9.30 istället. Tack och lov så hann jag detta, men så frustrerad, förtvivlad och maktlös som jag kände mig innan jag visste att det skulle bli så... - iiiiinte roligt.

Alltså. Jag grinar sällan och aldrig offentligt så ni kan ju tänka er hur hysteriskt det hela kändes när jag hulkande slänger in min packning i bagageutrymmet och inte ens kan säga hej till chauffören, med tårarna rinnande (inget snor :( ) HAHA!

Aldrig mer taxi i Perth. Inte om en ska hinna med någonting. Då är det säkrare att cykla/gå/springa/lifta/hjula/dansa/rida.

Anyway, de 17 timmarna gick ganska snabbt och smärtfritt. Bussen var gammal o rätt sunkig men jag fick 2 säten hela vägen och sov mest hela vägen!

Dag 1 på dykkursen var idag, det blev;
-Fish Identification, dvs hitta o identifiera fiskar (började typ hyperventilera när jag hade hoppat i för vi behövde simma en bit vid ytan för att komma till nerdykningsplatsen och att andas genom min snorkel var vidrigt! Fick typ ingen luft, mina fenor var sämst så kom typ ingenstans och fick verkligen tala allvar till mig själv för att inte bli helt hysterisk! Men kom fram tillslut!)
Vi såg en GIGANTISK stingray som låg på botten. Den var säkert 2 m mellan vingspetsarna!

-Peak Performance Boyancy, bli bättre på att kontrollera sin flytkraft. Såg otroligt vackra koraller när vi var på väg tillbaka till båten, ska försöka hitta bilder ;)

- Navigation dive, kompass och naturlig navigering. Det jag varit mest nervös för men det gick ok!
Vi dök vid Murion Islands vilket var OK! Är så sjuuukt bortskämd med fina dykplatser ;)
Bilder; soluppgång vid stranden i Exmouth, pluggade ca 100 sidor dykteori mellan 17-21 igår kväll, Coral Bay som ligger 1,5 h söder om Exmouth där vi lunchade på vägen hit :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar