torsdag 19 september 2013

Min första dag till häst!

Klockan 06.15 ca, åkte jag och S ut för att först dra loss några kor som fastnat i "Billabongen" (vattenhål). En var halvdöd, en var död, och två kanske vi lyckades rädda. Det var lerigt som 17, S tog av sig brallor och skor och klättrade ner i leran som räckte henne halvvägs upp på vaden! Rena rama SPA't, fast med arga och trötta kor som andra gäster.. Hehe.

Sen åkte vi ner till Ja som hade fångat in hästar åt oss, jag fick en jättefin flugskimmel som heter Ruby. Hon var värsta stjärnan, har varit med ett tag i gemet så att säga ;)

Bland det första som hände var att en häst som vi skulle fösa tillsammans med de ca 70 korna med tillhörande kalv, vände och sprang iväg. Varpå jag och Ruby satte efter, men den eländiga kusen (som stack) vägrade stanna. Men tillslut kom vi ikapp den och fick upp den till de andra. Men då insåg jag att min häst, det var en stabil rackare!

Annars så var vi "svans" (tail) för dagen och såg till att alla hängde med. Ett tag var det bara jag och S och då fick vi också vara lite på sidan och se till att flocken inte spred ut sig. Det var riktigt kul! Vi gick 10 km, tog ca 3,5 timme och jag hade skapligt ont i ändan när vi kom fram! Men så jag njöt! Satt där på min kungligt braiga mustering-horse med utsikt över en hel boskapsflock. Mitt ute i den Australiensiska vildmarken. Och får betalt för att göra't! WOW, det kändes riktigt mäktigt. Där och då var det som att det blev en bock för min dröm ;)

Sen när Ja och S kom och hämtade mig med ute'n (inte suv'en, blir så himla förvirrad av alla nya ord här men de kallar bilarna för ute uttalas: jút) så var lilla kalven som vi kört igår, på flaket! Det var alltså inte den som strukit med under gårdagen! Så den tog vi med hem till gården, och nu ska jag och S lära den att dricka ur flaska! Första gången direkt när vi kom hem gick sådär, men nu efter kvällsmaten försökte jag igen och då fick jag i den lilla kraken en halv liter! Stolt!
Han är inte många dagar gammal, den lille parveln. Har jättelånga rangliga ben och stora mörka ögon med fladdrande ögonfransar. Ska ta en bild någon dag, lovar!

Så länge kommer en bild på Penny, som är den andra kalven som jag matar (men han kan dricka själv).
Och här är bilder från stationen! Nedersta bilderna är på våra "quarters" där jag och J bor! Min dörr är den tredje och J bor längst bort! De två första rummen är tomma för tillfället.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar