torsdag 12 september 2013

Camp out in the bush - check!

Internet här är superkasst pga luftfuktigheten (tror vi, snillen spekulerar ;) ) så nu blir det torrt på bildfronten!
Men jag ska försöka ge er lite skön feeling av mina tre dagar i bushen ändå! Och fatta mig relativt kort, förstår ju att ni har annat att göra än att läsa mina noveller till blogginlägg! (Tips: läs dem på toan! Tidseffektivitet för den upptagne!)

Dag 1,
Jag och S (den andra unga tjejen som jobbar här som Jillaroo) började dagen med att släpa en död ko bort från vattenhålet, lasta på rör på bilen (fel storlek först, som tur var kom vi på det innan vi lämnade) och sedan köra drygt 40 min till de paddockar där vi skulle jobba. Drog igång direkt med att fästa nydragen ståltråd (barb wire) vid pelarna (pickets). (För den som vill ha lite mer teknisk info; Vi använder ett verktyg som kallas plies, typ en tång/avbitare.)
Stack mig och rev mig typ 100 gånger på alla överdj-vligt vassa taggar på tråden, ingen kossa vid sina sinnens fulla bruk kommer umgås för intimt med de här staketen det vågar jag lova!

Sen fick vi "smoko" som är typ förmiddagsmellis, fortsatte med fencingen och satte bla upp ett helt nytt. Ji (vår manager) och Ja (den unga killen som jobbar här som Jackaroo) gjorde det tunga jobbet medan jag och S stöttade där vi kunde. Inga draman denna första dag, och på kvällen stekte jag kött och grönsaker vilket var ganska äckligt om jag får säga det själv. Inga kryddor, ingen olja, en kock som har IG i grillning... Finns potential här kan en lätt konstatera!

Men dagens höjdpunkt var; innan middagen fick jag typ 15 min rast (jihoo! Annars känns det som att när de andra har rast så lagar kocken mat, jättedåligt :( ) och då gick jag till ett krokodilfritt vattenhål med en hink och dushade mig själv! Alltså... LJUVLIGA STUND! Solen började gå ner, landskapet är bush- dvs torr jord och buskar och gröna träd lite här och var, vid horisonterna reser sig små klippor/miniberg och skapar en extra dimension. Dessutom finns här en sån där klassisk vindsnurra som en ser på många bilder från the outback! Och för att inte glömma det viktigaste.. jag var extremt skitig och helt genomdränkt av svett! Då var denna dag ändå inte så varm, kanske 35 grader men vi hade lite bris som gör STOR skillnad. Drack typ 10 liter vatten, kissade ev 1 så ni kan ju enkelt räkna ut antal utsvettade liter. Möms!

På kvällen satt vi vid brasan och sen gick jag och la mig i min swag! Den funkade bra, men den är verkligen inte mer än ett skydd när en ska sova! Sååå liten! Och jag som sover på sidan nuddar taket med höften.. och då är min röv inte en ladugårdsdörr ens! Haha!

I vårt camp hade vi
1 st lägereld
1 st fyrmannatält utan ytterduk (Ji's sovställe)
4 st campingstolar
1 bbq
2 suv'ar (pickuper, dvs bilar)
1 st hund
1 st swag (tjock madrass) med myggnät (S och Ja's sovställe)
1 st swag (mitt sovställe)

Dag 2, upp i ottan (kl 5.45) och äta frukost. Vem äter så tidigt? Speciellt typ 4 minuter efter att en vaknat... blää!
Sen lassa på allt material och börja med fencingen igen! Jobba jobba joooobba, smoko, sen var Ji tvungen att lämna oss men vi slet på så gott vi kunde.

På lunchen hoppade jag i "turkeys nest" som är en upphöjd pool för människor och cane toads, men egentligen vattenförråd för kossorna. Det var typ nästan bättre än duschen dag 1, svalkande och sååå välbehövligt!
Ji kom tillbaka till middagen och gav Ja en avhyvling pga att han tyckte vi gjort stängslen i fel ordning... tur att Ja skakar av sig sånt där och säger "folk skriker på en, det är bara att vänja sig".  Den dagen Ji skriker åt mig kommer jag
a) börja grina
b) kissa på mig
c) bli arg och därför börja grina
Mvh/Jasmin 3 år

Lagade middag som blev god :D och gick och la mig kl 9. Somnade under stjärnhimlen (jag kan dra undan toppen på min swag så att det bara är ett myggnät ovanför, yaaay!)

Dag 3, fencing fencing fencing. Ji lämnade oss ungdomar själva av ngn viktig men oklat anledning. Däremellan (fencingen) lagade jag mat/fixade mat/diskade efter mat. S och Ja hjälpte till så gott de kunde men det är ju mitt jobb... var typ 40 grader varmt och luftfuktigheten börjar tillta, ingen bris och omg (oh my god) efter lunch när jag fått vila i kanske 10 min kändes det som att jag skulle dööööö! (Ville ha mer rast :'( ) varmt, varmt, vaaarmt! Och det här är bara början :P

Kl 15 började vi packa ihop och en traktor gick sönder men annars gick det ganska bra! Direkt när jag kom hem tog jag en assnabb (skön, såklart) dusch och började med kvällsmaten. Den blev asgod tyckte iaf jag! Gjorde blåbärs-och hallonpaj med vaniljglass till dessert... mmmmm.

Oki nu slutar jag skriva för denna gång för jag måste sova för att orka imorgon. Tack och lov är jag ledig i helgen men får skriva mer om "det" sen!

Hejhej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar