lördag 21 september 2013

En dag på jobbet

Hej hej!
Idag är det lördag, men här har vi jobbat ändå! Imorgon ska alla få vara lediga (skönt, S och Ja har jobbat 13 dagar i rad :-/ ) och på måndag så drar den riktiga musteringen igång! Kommer bli hektiskt med bra mycket mer boskap som ska in i yards och märkas och kollas och sorteras och sedan fösas än hit och än dit. Vi håller alla tummarna att det går någorlunda enligt planen så att Ji's humör håller sig någorlunda stabilt!

Igår så skulle jag, S, Ja och C (frugan) fösa vidare de boskap som vi tagit halvvägs på torsdagen. Men C blev hemma med sjukt barn så vi var bara 3. Det jobbiga var att vi inte hade stängsel på ena sidan, så då måste vi antingen;
- Ha två som tar varsin sida plus "svansen" och en i täten som leder allt i rätt fart.
- Ha två som tar varsin sida plus ser till att de går framåt i lagom takt, och en som håller koll på svansen.
Oavsett så kommer de på sidorna få jobba häcken av sig, eftersom kossor är sådär halvsmarta och bara för att det är en 4 m bred väg framför dem så vill de hellre gå rakt ut i bushen mot någon smaskig buske som de fått syn på.

Det blev så att jag satt längst fram på fyrhjulingen (som jag fick lära mig att köra! Yiehaa!) i 4 km/h och S och Ja sprang fram och tillbaka på hästarna. Men det gick relativt bra, det var en tjur som började fösa omkring kossorna och motarbetade vårt arbete så honom fick Ja visa vem som bestämde men sen höll de sig lugna och vi kom fram med allihopa välbehållna! Jag fick rida sista biten, först hade jag en sida och sen fick vi gå längst fram. Denna gång var det på hästen som S ridit dagen innan, en 5-årig ganska liten fux (röd/brun häst).
Så himla coolt med hästar som helt lugnt lunkar på i täten med en ko 2 dm bakom sig och sedan 70 st till som kommer efter. En "vanlig" häst skulle ju vara 2 mil bort vid det laget..!

Idag var jag och S ute och lagade stängsel där regnet sköljt bort stora massor med jord när det varit regnperiod. Borde ta mer kort, men det är liksom inte riktigt läge att springa omkring som en turist och fota känns det som! Dessutom är det stor risk att någonsin går sönder.. Typ en näsa, eftersom jag gick rakt in i en tenn-plåt med den idag. Är kroppen dum får huvudet lida, eller hur var det nu?

Ikväll ska jag laga korvstroganoff!

Och sen kanske inte sova, eftersom jag är ledig imorgon kanske jag ska vara uppe ända till klockan 21! Busigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar