onsdag 25 september 2013

Hästar, kossor, kalvar

Puh, vem behöver boot camp? Var på en cattle station när round 2 börjar, så får ni all den motion och rörelse som kan tänkas behövas!

I måndags (drama-day som jag skrev om förut) föste vi boskap till yarden på förmiddagen, och på eftermiddagen var vi i yarden och jag var med Ji och skötte graviditetstesten. Det gick bra och utan några katastrofer, förutom att dörren som ska hålla fast korna om de ska märkas, inte höll fast dem utan gav efter när korna försökte komma loss. Vilket de gör i 100 fall av 100. Så jag fick hålla i med hand/kroppskraft istället.

I tisdags tog vi den stora gruppen med mammor och kalvar, och begav oss ut för att leda dem till en billabong. Enligt S och Ja var detta ett omöjligt uppdrag för tre personer, eftersom vi skulle gå igenom 2 floder (varav en blöt, annars är allt väldigt torrt här) samt förbi en annan billabong där det hängde typ 200 kor som våra kor skulle vilja hänga med.
Och nog fick vi slita, jag (eller ja.. min häst) sprang fram och tillbaka och kämpade hårt tidvis. Men tack och lov fick vi för det mesta sitta som ledare. Det inträffade en del draman under vägen, bland annat så började en ko gå helt efterblivet, en annan blev kvar nere i den torra floden och vägrade komma, vi fick binda fast en kalv som inte orkade hela vägen (så att vi skulle kunna hitta den sen och köra den sista biten, men tyvärr dog den). Och det var två tillfällen när jag själv fick se till att flocken höll sig på plats och inte splittrades. Min häst fick springa som en vettvilling genom bushen eftersom att en ko fick för sig att springa rakt bort från alla andra, typ fem gånger. Den kon gav många femmor i svordomskoppen, samt fick veta att jag gladeligen skulle tillaga den till middag!
Som tur var kom Ji med fyrhjulingen (Ja hade motorcykeln, tack och lov!) och hjälpte oss genom de värsta passagerna.
När vi ÄNTLIGEN var framme (prisa gud, min röv vill inte se en sadel mer i sitt liv!) efter fem timmar så lastade vi hästarna på en lastbil (mer om detta fenomen senare) och körde tillbaka till yarden. Hade lunch i typ 30 minuter och sen upp på hästarna igen för att ta en liten flock på kanske 30 djur, till en paddock ungefär 2 timmar bort.

Idag har vi varit i samma yard men med andra kor; innan lunch var jag med Ji och graviditetstestade igen, efter lunch hjälpte jag Ja och S att märka kalvarna. Dvs jag skrev upp om de var killar eller tjejer samt såg till att de kom upp i fållan. Kalvar kan verkligen suga musten ur en, livliga små krabater som vägrar gå framåt! Förutom när framåt betyder att smita iväg bakom en... Svetten pulserade ut i samma takt som hjärtat slog - det har varit stört varmt idag!
Sen kom Ji och vi räknade kor, doppade en del i någon anti-fästing-vätska (korna går ner i ett "bad" som är fyllt med kemikalier, och när de kommer upp på andra sidan är de doppade. Inte direkt KRAV-märkning på det badet kan jag säga... Vattnet är svart och luktar... Kemikalielåda!).

Min kropp är sååå trött nu, LOVE IT!

Men den behöver sova, så over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar