onsdag 18 september 2013

En dag att spara på!

Åh idag har varit en sån himla, himla bra dag!
Igår fick jag veta att jag skulle få vara med gänget ute idag, så utan att veta vad vi skulle göra riktigt så kändes det ändå skönt att få komma ut - jag har fyllt frysarna till bristningsgränsen och det finns i stort sett ingenting mer jag kan baka/laga!

Så imorse när jag åkte ut med Ja, fick jag veta att Ji (manager) och S höll på att fösa upp boskap som skulle processas under dagen!
Processa = alla kor i en hage "sorteras" beroende på om de är "wet" eller "dry" (tror det är typ gravida eller nyförlösta) samt kalvar för sig. Kalvar märks och kastreras om de är killar, graviditetstest på de som inte har kalvar.

På vägen dit plockade vi upp en liten liten kalv som varit för liten för att gå med de andra. Plutte!

När jag och Ja väl kom fram, så fick de precis in allt boskap i yarden (ett litet system av små hagar med höga stängsel) och vi tog en tidig lunch för att de skulle få tid att lugna sig lite.
Jag fick vara med Ji som ägnade dagen åt att stoppa upp armen i korumpor... Dvs gravidtesta. Haha! Jag fick öronmärka en del av dem och mest se till att de kom på plats i båset. Var riktigt skoj, och jag tror jag skötte mig bra! Ji var riktigt rolig och på gott humör, försökte plantera en idé att han ska lära mig köra motorcykel också vilket är bra att kunna om jag vill söka jobb på en annan boskapsstation sen dvs nästa år ;)



När alla kossor var graviditetstestade så började vi med kalvarna som skulle brännmärkas, få hornen avskurna och eventuellt nötterna knäckta. Jag fick ansvara för att skriva ner om de var killar eller tjejer, samt fösa upp dem i fållan. Det var kul :)

Den lilla kalv-bebben lyckades inte hitta sin mamma och hade verkligen en tuff dag. Han ramlade omkull hela tiden och blev översprungen av panikslagna kor. Så tillslut somnade han in :'( Det var det enda tråkiga idag!

Nu har jag kört tillbaka de 45 minutrarna från yarden (STOLT att jag hittade!!) och har en liten rast innan jag ska börja laga kvällsmat. Tillochmed en rast fick jag idag, kanonbra!

Och beröm för min mat har jag också fått, den tidigare kocken var utbildad kock men hon lagade tydligen bara mat som hon själv gillade dvs jättestark curry och hela pepparkorn i allt. Så jag var lite orolig att jag skulle vara sämst jämfört med henne, men tydligen är jag bättre! Hihi!

Passade på att tacka Ji för en väldigt bra dag, innan kvällsmaten. Jag tror han uppskattade det för han berömde middagen och tackade, första gången Kanske är jag lite manipulativ, men det går att få de flesta människor att vara sina bättre jag lite oftare.. Det gäller bara att hitta knapparna! ;)

Precis som den här dagen varit, så drömde jag om att det skulle vara att jobba på en cattle station. Så jag är så himla nöjd! Skiter i om det blir hemskt andra dagar, denna dag spar jag i mitt minne som en pärla från denna tid!


Solnedgång i måndags
 

PS. Imorgon ska vi rida mest hela dagen för då ska vi fösa boskap till häst! Yiehaa! Kommer ha sååå ont i röva sen.. Haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar