onsdag 23 september 2020

Aktse dag 2

3.45 ringde min äventyrskompis larm men jag behövde bara gå upp för att besöka dass. Jag steg upp vid 5.30 med tanken att hinna till toppen av Skierfe innan vinden skulle tillta igen. Enligt stugvärdarna skulle man räkna med 7 timmar tur och retur vilket jag tyckte lät väldigt mycket, så i rask marsch (ompa bompa discotakt) travade jag upp mot toppen!


En del fotostop blev det, samt ett då jag nästan
klev på två ripor som satt och tjötade på stigen.

En fin tur upp men vinden hann jag inte före, dock uppe
på två timmar (nöjd!) och tog ett snabbt fotostop då mobilen nästan blåste ur
handen på mig. 


Åh denna ljuvliga känsla av att vara bland berg och
toppar och på väg någonstans. En riktig badbomb för tankar och funderingar!



På vägen ner mötte jag alla lite mer morgontrötta, som
jag sedan fick höra inte alls hade haft så blåsigt på toppen. Oh well, det var
värt ett försök och 4,5 h tog det inkl några stop!

Sov ett par timmar och sen kom en upplevelsehög extatisk
Micke tillbaka från sin förmiddagstur som inneburit att hämta kajaken och
paddla i typ 7 timmar. Hans störta mål var nu 1 - lunch 2 - få ut mig i
kajaken.



Det är tur man har någon som pushar iväg en för jag var
så sömnmosig och redan nöjd med min dag att jag då aldrig hade gett mig iväg
annars!



Men med en påse torrfoder i magen så var till att dra på
sig torrdräkten och promenera den kilometern från Aktse stugorna till
bryggorna. Sedan paddla in i deltar och upp mot Sarek!


Så otroligt magiskt jäkla dundervackert! Kände mig som en hobbit i Sagan om Ringen i 17 km och 3 timmar - paddlade till Sarekgränsen och vände. Dels för att man inte får paddla i Sarek, men också för att hinna tillbaka innan mörkret.

Fäller en tår för att det är så vackert


Här uppe var jag imorse!

Maxad dag full med intryck. Lite kortspel på det och sen sov en som en stock!
Sned bild men vad gör det om hundra år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar