tisdag 22 september 2020

Aktse dag 0

När resans andra äventyr skulle börja befann jag mig på andra sidan sjön dit jag paddlat för att bo några dagar i STFs fjällstuga i Saltoluokta. Stolt packade jag nu kajaken själv och paddlade tillbaka, medan övriga gäster tog färjan - kändes som första dagen i skolan när man fick gå dit alldeles själv, så nöjd!



På andra sidan väntade Micke som varit iväg på andra äventyr medan jag jobbat och hajkat lite i närområdet. Eftersom blåsten gav med sig och sjön blev nästan klar beslutade vi att filma och fota lite innan vi åkte vidare. Ja, jag fick ju hoppa i våtdräkten och därpå ner i sjön. Som var ca 9-10 grader, och ansiktet ramlade nästan av! Men man ångrar aldrig ett bad, sådetså!





Plockade ihop oss in i bilen och körde ca 2 timmar till Jokkmokk. Sjukligt sugen på pizza som jag varit i två dagar blev jag fintad till en thairestaurang med löfte om friterad dessert, men en vårrulle och monsterportion senare så var jag mätt och belåten utan efterrätt.


Sen inhandla ca 1 kg choklad på ICA innan vi körde dryga timmen till parkeringen vid Måhkkål. Där kunde vi inte lägga i kajaken som planerat och fick ta en detour, men väldigt vacker är sjön Tjaktjaure!




Micke fick paddla 11 km och springa 5 km medan jag styrde bilen tillbaka och roddade med tältplats. 


Avrundade dagen med nudlar och sen var det nattinatti!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar