måndag 28 november 2011

Framme i Auckland!

Hej!
Nu är jag FRAMME i Auckland!
Resan gick jättebra, är man inställd på att det kommer bli lååångt så är det inte så farligt. Dessutom hade jag på första långflygningen en hel mittrad (4 platser) som jag delade med en annan svensk tjej och andra var det fönsterplats med ett säte mellan mig och en tjej från (gissningsvis) Kina. Det var lite turbulens emellanåt men jag tror min flygrädsla begränsats till lyftet! Det är ju så långt ner, så om något händer finns gott om tid att styra upp situationen ;) 

Det fanns maaasssa filmer, tv-serier, spel och musik på de små multimediaskärmarna som man hade på stolen framför sig. Hann inte se ens hälften av det jag ville!

Jag fick lite anti-jet-lag-tips av tjejen på första planet, så jag kämpade som ett djur för att hålla mig vaken. Till klockan 03 lyckades jag, sedan sov jag i 2 timmar, var tvångsvaken i 20 minuter, sov 2, vaken 1, sov 1… Alltså, tipset var att vara vaken så länge som möjligt första flighten för att kunna sova andra och vara pigg och utvilad när man kommer fram.


Hittills är det enda jag känner att det känns som att jag åkt båt väldigt länge och hela världen liksom ”gungar” lite.

  
Flygplatsen i Hong Kong


Väl framme i Hongkong gick jag runt på flygplatsen tills jag var helt svettig. Massa folk men inte trångt. Väldigt stort men okomplicerat att hitta. Bra för någon utan lokalsinne! Shoppade en flaska vatten och en banan!

Det är så spännande på flygplatser, att försöka gissa vart folk ska och varför de är där de är. Kunde inte alla ha en liten skylt över huvudet där det stod: Kommer från och Ska till? Vore så himla kul!
  
1 - Multimediaskärmen
2 - Sista proteinpulvret, jordnötter och lite vitaminer till frukost :)
3 - Soluppgång i nordöstra Australien


 Sista flighten till Auckland, 11 timmar och jag sov största delen av tiden. Inte särskilt bekvämt och inte särskilt pretty. Ögonlapp, nackkrage, filtar, hörlurar och ett enda trassel kändes det som.
Största lyckan var när väskan kom åkande på bandet! YAAY! Kan ni tänka er att den bara vägde TOLV kilo? Mitt handbagage fullproppat med böcker vägde nästan mer!

Åkte en buss till hostelet, busschauffören försökte förklara vägen sista biten för mig men jag tappade honom på första ”left” och efter ett antal ”jeeezz” gav han upp :D Men jag hittade ändå.

  
1 - Inflygning Auckland (bästa på hela resan är ju inflygning!! Hur söta är inte alla små hus? )
2 - Svettig men nöjd tjej med all packning
3 - Julkarneval! Om ni ser står det massa människor utanför fönstrena, det är homies från mitt hostel :)
4 - Utsikten från mitt fönster! Om man skulle glömma att det är juletider...

Fast jag var på fel sida av gatan och mellan mig och hostelet var det PARAD! Så jag avvaktade lite, kände inte för att göra ett inhopp och eventuellt hamna under en ren eller få fejk-snö i ögonen :)
Kände mig sjukt äcklig och svettig, jag har fortfarande inte borstat tänderna sedan i fredags morse! Ewh. Så det första jag gjorde efter incheckning var att duscha. Underbart!
Sen har jag yrat omkring och försökt fixa så att det ska gå att smsa och ringa (fail), handlat mat (de har ALLT man vill ha! Har köpt keso, jordnötssmör, proteinpulver : ) ), hängt med sköna roomies (folk är otroligt öppna och sociala! En ska åka på samma Kiwi-Experience buss som mig imorgon och en har precis gjort rutten runt hela ön och har tusen bra tips!)

Det är ungefär 25 grader varmt här, som en fin svensk sommardag!

Känns så himla himla häftigt att jag faktiskt är HÄR! På andra sidan jorden! Tänk att jag kom iväg!
Nu börjar
DET STORA ÄVENTYRET
(läses med fördel med Wild-Kids-Olas röst)

5 kommentarer:

  1. Jätteroligt att läsa om dina första upplevelser på resan. Känns som om jag själv är på väg. Särskilt bilderna gör att det blir så levande. Jag ser fram mot dina kommande berättelser.
    Nu ska jag försöka få inlägget godkänt ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul och vad bra att allt har gått bra!!
    Jag är fortfarande lite i chock över att pappa har kommenterat bloggen ;) Kul!
    Längtar redan efter nästa update!
    Pussss

    SvaraRadera
  3. Vilket flax jag hade när jag hittade dig online på Skype strax innan du skulle vidare med bussen! Så långt borta men ändå så nära. I love teknik! Underbart med alla bilderna. Får lite flashback från Egypten. Jag är med på ännu en resa. Tusen tack! Kraaam

    SvaraRadera
  4. åååååh!! Äntligen framme! vad roligt att se bilder, känns nästan som att man är med :D Lite iallafall ;)

    Vad duktigt att bara packa 12 kilo! I´m impressed, hahah!

    Ha en kanondag finis, saknar dig massor redan!

    kraaam

    SvaraRadera
  5. SVAR PÅ KOMMENTARER
    Pappa: Vad glad jag blev att du skrev en kommentar - och att du lyckades få den godkänt! Sweet as, som kiwisarna säger :) (betyder typ nice :) )! Din backpack fungerar mycket bra, och det känns som att ni alla är med på resan på sitt egna sätt! Kram!

    Lilsis: ;) PUSS!

    Mian: Ja det var kul! Det är såhär runt 7-9-tiden som det kan hända ;) Oftast då jag är inne och ni också! :) Roligt! Vad kul att du uppskattar det, om några dagar ska jag dyka och då blir det verkligen nästan som i Egypten :) Kram!

    Elin: JAG VET! Hur många poäng fick jag inte för den lätta packningen!? :D Saknar dig också finis <3 KRAM!

    SvaraRadera