tisdag 29 november 2011

Auckland - Paihia

Hej
Nu befinner jag mig lite längre norrut i NZ, nämligen i Paihia. Det är en liten by som mest får tjänstgöra som vägen ut till Bay of Islands och allt som detta har att erbjuda. Delfinsimning, kajakpaddling, segling etc.
Själv bokade jag inget av detta då jag inte vill bränna alla aktiviteter på första platsen. En sak som jag däremot bokat är…

SKYDIVE!

Jag hade absolut inte tänkt göra detta såhär tidigt på resan, men här uppe har de det bästa priset och högsta höjden. Och ska man hoppa så ska det bannemej vara HÖGT! Dessutom gick inte bussen tillbaka den dag jag tänkt åka utan ”blev fast” här en dag extra - så det var nog meningen. Så på onsdag ska det ske… Men här tar vi en timme i taget och till onsdag är det ju jättemånga timmar :)

Vi stannade till i Warkworth på vägen upp och jag fick (eller, det stod ingenting om att man inte fick iaf!) klättra i ett träd!
1 - En anka och en gul ankbebis! AWH!
2 - En flod och gröna träd
3 - Klätterträd! (kom tyvärr inte så högt)


Vi var framme här i Paihia vid 12 och sedan dess har jag gått på stranden långt åt ena hållet, gått på stranden långt åt andra hållet, handlat mat, ätit lunch, suttit under (inte i) ett träd.
Ikväll har det varit BBQ på hostelet, KÖTT och lite annat till. Har återigen fått toppenrumskompisar som både varit varit i Australien nyligen, och fått dille på dykning! Så jag har blivit bombarderad med tips och fått ventilera alla dyk-rädslor med andra likasinnade inför min scuba-rewiev 4/12. Hur bra som helst!
Ja, ungefär så synd har det varit om mig idag ;)

Det är väldigt avslappnad stämning här, det är inte så att folk är helt höga på adrenalin och hetsar mellan olika aktiviteter. Här på hostel’et sitter folk och kollar på TV (det kanske är lite väl i och för sig), läser, slappar i en pool… Man känner sig inte tvingad/hetsad att göra ALLT ALLT överallt, för det finns alltid någon som ”bara” går en promenad eller sitter och surfar. Sedan kan det ju vara så att de adrenalinstinna inte märks för att de är upptagna att kasta sig utför en klippa eller mata en haj, men kontentan är att allt är OK! Det är så mycket olika sorters folk och nationaliteter här så ingenting är ”normalt” eller ”konstigt”. Jag har både varit ute och sprungit och inte druckit alkohol när alla andra drack öl idag, utan någon kommentar mer än ”Jeez I could have saved enough money to spend the rest of my trip at five star hotels if I hadn’t been drinking all that beer”. Hah!

1 - Strandpromenad
2 - I skuggan på stranden, det blåser och är KALLT i vattnet! De som kommer från OZ tycker att det är typ vinter här ;)
3 - En ö utanför

 Skickar hem lite värme till er alla därhemma, här är det blåsigt men varmt och solen skiner även om det är lite molnigt. Skulle tippa på att det är runt 25-30 grader minus vind!

Har idag…
  • Sett fem får med rosa päls
  • Provat ungefär 59 hattar/huvudbonader - men jag passar INTE i hatt!
  • Ätit en gul kiwi
  • Sprungit sex km
Imorgon klockan 07 åker jag upp till den nordligaste punkten på nordön – Cape Reinga! Det blir en heldag med allt mellan sand-surfning och fish’n’chips. Stay tuned!
Ps. Jättekul med kommentarer! : )  Skriv gärna, behöver inte vara långt eller komplicerat – ett hej duger gott och väl!

5 kommentarer:

  1. Detta låter så jäkla nice Jasmin! Lite småavis är jag allt! :)

    Igår kom det lite snö i Uppsala. Men det lär nog försvinna eller om det inte redan har gjort det redan.

    Ha det så skoj!

    Kram Tobbe

    SvaraRadera
  2. Ser ju hur härligt som helst ut! Kul att resan gick så bra också, jag har tittat för mycket på Border Control Australia och tror numera att fler personer blir hemskickade än kommer in i det där landet :P Fast det är ju iofs Australien, vet inte om det är samma sak med NZ men det borde det kanske vara?
    Hoppas resan fortsätter vara bra och kom ihåg att akta dig för giftiga/hungriga djur :)

    Kram Jeppe

    SvaraRadera
  3. Så underbart att få läsa om hur du har de.. känns nästan som att man är där.. nästan iallafall ;) <3

    Sköt om dej hjärtat

    Puss å kram
    Frida

    SvaraRadera
  4. Gaaah! Jasmin! Skydive!!
    hahahah! fasen vad coolt! Och helt galet;D

    Åh! det ser inte helt fel ut att ligga på en strand! Underbart!

    Haha, vad kul att du hittade ett klätterträd också ;)Så typiskt dig <3

    Åååh, kööööött BBQ! haha, ät lite för mig med!

    Nu ska jag gå och lägga mig. Och snart går du upp. Sinnes ;)

    massa kramar<3

    SvaraRadera
  5. SVAR PÅ KOMMENTARER!
    Tobbe: Det är verkligen toppen! Du och Sara får åka hit och fira din lyckade operation sedan :) KRAM!

    Jeppe: Det är ungefär samma kontroll här, som där. Problemet i Australien är att det är fler puckon som reser dit så att de har underlag att göra en tv-serie ;) Nej men det är lite annat här än hemma, de vill inte ha in vad och vem som helst! Idag såg jag en spindel, men här i NZ finns typ inga giftiga djur och den kröp på en aussie-tjej som bara slängde ner den på marken och dödade den skoningslöst :D KRAM!

    Frida: Awh, det känns nästan som att ni är här med mig också! <3 Massa kärlek till dig och familjen! Pussokram!

    Elin: Så himla glad blev jag när jag hittade ett fint träd :D Hihi! Det är "tyvärr" inte lika mkt beach-liv här som det kommer vara i Australien sedan, men det gör inget :) Väldigt fina stränder dock, även om man måste vara lite smågalen för att bada ;D KRAAAMAR --O-- <3

    SvaraRadera