tisdag 29 november 2011

Cape Reinga

Kia Ora!
Oh my god, jag har precis kollat igenom dagens foton och mindes knappt när de första togs imorse för att så mycket hänt sedan dess! Det har varit en busy dag, minst sagt, och här kommer kortversionen;
Klockan 7 imorse kom Spike, ett riktigt NZ-original, och hämtade upp oss med sin fräsiga Awesome-buss. Första stoppet var en regnskog kallas Puketi Kauri Forest. 90 % av alla arter i regnskogen återfinns enbart på Nya Zeeland, tyvärr har stora delar av den försvunnit och nu återstår typ 1 % av den. Kauri-träd växer bara till en viss gräns på höjden, sedan blir de bara fetare. Finns mkt intressant fakta och historier om dessa träd som jag skulle kunna skriva men det blir sååå mycket text!
1 - den här utsikten får man vänja sig vid när man åker omkring på vägarna här!
2 - rosa tjej i regnskogen
3 - regnskog


Vi åkte vidare och stannade på ett konditori för att köpa pickick/mellis, ”sista utposten” för att köpa mat och dryck på ett tag! Det var roligt, jag har en liten ”fetish” för att spana in bakverk, kanske sedan jag jobbade på kondis. Den finaste bakelsen här var ett korvbröd med typ vaniljkräm istället för en korv, doppad i glasyr som sedan var doppad i färgglatt strössel! Yummie!(?)

Sedan åkte vi  för att besöka Cape Reinga, den nordligaste punkten på nordön! För Maorerna är denna plats helig och de tror att andarna fortsätter till nästa värld genom denna plats. Här möts också Pacific ocean och Tazmanian sea! En häftig plats, minst sagt.
1 - någonstans här möts haven
2 - turistfoto vid fyren på Cape Reinga
3 - fyren...
4 - Tapotupoto Bay
5 - Just chillin'
6 - Kärlek från mig till er :)

Vi åkte sedan vidare för att äta lunch på en otroligt fin strand, Tapotupoto Bay. Massa fina vågor, kallt vatten men någon hade inte med sig badkläderna och fick snällt vandra i strandkanten!

Efter lunch åkte vi vidare till en flod som bussen brakade rakt ner i (dvs inte så himla djup och det är vägen man alltid tar) för att komma till några enorma sanddyner där man kunde ”sandboarda” (= åka på mage på en liten surfbräda nerför en brand sandkulle) nerför. Sjukt kul men man blev 100 % toksandig och eftersom jag inte kunde bada efteråt höll jag mig upprätt och lät de andra sköta nerförsåkningen. 
1 - Spike visar hur man gör
2 - men först måste man gå upp..
3 - den här bilden hör till texten längre ner... (gjort av gammalt gammalt träd)
4 - Bussen som fastnat
5 - Här flyger Spike och hans aweome buss genom sanden!

Nästa stop var 90 mile beach men för att komma där var man tvungen att köra en bit till i floden, som hade torkat och detta gjorde att bussarna var tvungna att köra SUPERSNABBT genom sanden för att inte fastna. Men tyvärr hade en buss framför oss redan fastnat så vi alla ställde oss utanför och såg på när de först drog loss bussen, och sedan hur två bussar gasade järnet för att komma förbi! Sedan drog Spike gasen i botten på 90 mile beach medan han berättade massa roliga saker om både det ena och andra. Sedan kom vi till en liten udde med lite stenar som vi inte kom runt så vi fick gå av och hänga lite medan vi väntade på att tidvattnet skulle dra sig tillbaka. Några badade, andra fotade :)
1, 2, 3 - 9 mile beach
4 - 100 km/h - check!

Sååå läckert att åka på en så fin strand!
Sen på bussen igen för nästa stop (och rengöring av en mycket sandig buss) vid en butik där de sålde massa prylar gjorda av jättegamla träd som legat begravda i minst 4500 år. Sweet as, som Kiwisarna säger!
Dagens sista stop var vid ett ställe som enligt alla busschaufförer har världens bästa fish’n’chips! Jag smakade ett chips och det var gott.
Tillbaka i Paihia har jag gått en promenad till affären, lagat kvällsmat och nu är det popquiz nere i baren så jag ska avrunda och göra de andra sällskap!

Herregud jag hinner ju aldrig med att skriva om allt om det ska vara såhär äventyrligt varje dag!
Imorgon planerar jag dock bara att överleva mitt skydive (som jag försöker att inte tänka på) och sedan bearbeta den händelsen tills jag åker härifrån och ner till Whangarei i övermorgon (torsdag?). Tappar kollen på vilka dagar det är på nolltid här!

Tack för alla kommentarer!! Jag har inte så mkt internettid kvar så nu måste jag avrunda!
Tänker på er därhemma! Kul att det kommit snö :D
Over and out!

3 kommentarer:

  1. "... har världens bästa fish’n’chips! Jag smakade ett chips och det var gott". Haha! Bra där.
    Wiiee vad glad jag blev när jag såg att du hade uppdaterat :D
    Det kommer gå skitbra imorrn!! åh vad spännande :D
    Puss å puss!

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummarna (i natt!) för att du kommer att tycka Skydive är jättehäftigt. Kram Mian

    Du och Ninni är dem bästa systrarna man kan ha.
    /Saga

    Fin blogg Jasmin :)
    /Albin

    Hoppa försiktigt, när du hoppar fallskärm. Ha så trevlig resa. :)
    /Hampus

    SvaraRadera
  3. SVAR PÅ KOMMENTARER
    Lilsis: Ja imorgon kommer det vara världens bästa skydive-dag :D

    Mian: Tack! Du får hålla dem ikväll klockan 20 :D Kram!
    Saga: Vad fint sagt, du och Ninni är mina favoritsystrar ;) Stor kram!
    Albin: Tack! Vad kul att du gillar den! Du får använda Google earth och försöka hitta mitt hostel: Base X, 18 Kings Road, Paihia, New Zealand :) Stor kram!
    Hampus: Det ska jag, det kommer vara en som håller koll på att allting fungerar! Tack så mycket, ha det jättebra! Stor kram!

    SvaraRadera