fredag 28 juni 2013

En helt vanlig (?) Dag

I morse (torsdag) när vi kom till vingården för att parkera vid våra rader så låg det ett får på backen precis bredvid. Laura tyckte att vi skulle hjälpa det upp (för vi såg att det andades men det såg ut att vara halvdött) men jag gillar inte halvdöda djur så jag försökte förhala mitt deltagande i det hela...

Så när vi gick ur bilen såg jag att det såg ut som att något stack ut bak på fåret, och det visade sig vara ett dött lamm! Jag måste uppenbarligen sett för mkt på tv för plötsligt är jag övertygad om att vi ska rädda fåret och dra ut lammet (huvuden och framfötterna är ute) så jag kliver fram och tar tag i fötterna och börjar dra. De andra tjejerna är helt häpna över mitt mod, men jag blir lite äcklad av att mina handskar blir dränkta i får-slem så jag hämtar en plastpåse och tar tag igen och drar mitt hårdaste. Ena frambenet kommer ut men sen är det omöjligt att få ut lammet längre.
Och..

En extremt äcklig odör sprider sig på vingården, vilket vi gissar är doften av dött lamm, fostervatten och halvdött får-vagina.
Jag var 2 mm från att spy, kanske borde tänkt på att jag är rätt känslig för lukter innan jag började rycka i ett dött lamm...

Fåret låg ett par timmar och kved, vi försökte såklart få dit bonden men han kom först när fåret dött... :(

Det kändes iaf skönt att vi gjort det vi kunde (hade vi haft ett rep hade vi kanske försökt mer...) och nu vet jag med 100% säkerhet att jag inte vill bli veterinär! Klarar ej av doften av kroppsvätskor från djur :P

Annars är livet som wrapper såååååååå mkt bättre än pruning! Det är lite slitsamt för händerna men jag tycker nästan att det är kul!
Lyssnar på musik, är ute i friska luften, får använda kroppen (utan att överanvända), överallt springer får och lamm omkring och bräker (bäääähhh, biiiieeee, böööh, bihihihihi), fåglarna kvittrar och ett gäng galna kor råmar på andra sidan vägen! Jag försöker påminna mig själv om att njuta så ofta jag kan :)

Trivs väldigt bra i huset och i Dunsborough, livet är enkelt och okomplicerat och det uppskattar jag verkligen!
Denna vecka har Laura droppat av mig vid gymmet på vägen hem, känner mig som en ny människa när jag varit där! På hemvägen från jobbet är jag alltid såååå trött och opepp och hungrig... vill äta glass och sova typ. Men efter en timme på gymmet har jag massa energi och vill hellre ha en grönsakssmoothie ;)

Kram på er alla!

(Detta är Marley som vi träffade för 2 veckor sedan :) )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar