måndag 10 mars 2014

Sheep station v 3

3-9/3
Veckan;
- mycket drafting i början av veckan vilket innebär att jag är täckt av sand-damm från topp till tå efter fem minuter. Inkl ögonen.

- dippning av små lamm, större lamm, weaners, gamla envisa får, medelålders vilda får och baggar. Biceps poppin'! Haha!

- chokladpudding till dessert i måndags, himmelriket! Sådana chokladcravings jag haft/har, inte att leka med!!

- Kämpigt med isoleringen jao... :-/

- Onsdag var det ungefär som en fin svensk sommardag (20-25°C) kl 5.30 på morgonen! Sen blev det bara varmare ':)

- Väldigt mycket lamm i yardsen varav en hel del nyfödda varje dag. Även om de är dödssöta så är det jättetrist för när de föds mitt i virrvarret så är det oftast kört för dem... Mitt hjärta blöder och jag har svårt att koncentrera mig när jag ser dessa små krabater stå på vi vingliga ben och bräka ynkligt efter sin mamma :'( "määäääääää"

- flugorna är extra vänskapliga när det är varmt, tror det är ett av mina top 3 hat-djur! Ska absolut sitta i öron, under solglasögonen, på läpparna och killa med sina små ben överallt där de kommer åt.. g a h.

- En av mina favoritupplevelser ute i the outback (både i NT och SA) är på mornarna efter en varm dag, när temperaturen gått ner över natten. Då luktar det alltid på ett speciellt sätt, en söt doft som jag verkligen önskar att jag kunde spara i en burk och ta med hem!

- domen faller: föredrar får över Brahman cattle (sorten på kor vi hade på HR som är kända för att vara argsinta). Får är ganska retliga emellanåt också men dem kan en lyfta och flytta med muskelkraft om det behövs, samt så springer de (nästan alltid) i flock eller till en flock vilket underlättar! Hädanefter kommer mina elakaste förolämpningar vara fårskalle och kossa! ;)

- vi gjorde en del lammärkning, jag provade att lyfta upp lammen till "fällan" (ser ut som en gynekologstol för får ungefär!) samt sätta en snodd runt grabbarnas nuts! Roligt att prova ngt nytt ;)

- roligaste jag lärt mig denna vecka är att lammkött (dvs inte köttet från ett lamm utan en yngre snygg kille, i mitt fall exempelvis Justin Bieber) här kallas jail bait :P

- mycket drama i shearing teamet, tillslut bara 4 shearers kvar (av 7) vilket saktar ner hela maskineriet och vi får jobba hela lördagen också.

- fåren står inne i shearing shedet och ca 50 lamm står ute redo för märkning. Ett får ropar "bäääh" och femton lamm svarar i kör "meeeeh" och när de tystnat så säger ett lamm "bäh". Humor ;)

- på lördagen får även kocken sparken, herregud! Teamet som totalt var 16 st är nu nere på 8, detta under en vecka!?

- klockan 7.45 pm rullar vi äntligen iväg med dippen som släp bakom oss. Framme i Streaky kl 01 och imorgon (söndag) lämnar bussen Streaky Bay för att ta mig 9 timmar till Adelaide..!

- känner mig väldigt nöjd med och glad över att min fårupplevelse är avklarad! Kul att prova på att jobba med får, hundar, och uppleva en shearing!

Bild; skitiga och solbrända ben, en liten ordvits på en buss,  hundarna + fåret som tror hon är en hund, här ligger stationen som jag var på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar