måndag 21 april 2014

En vecka på Madeira

14/4 
mötte jag upp familjen på Arlanda, en halvtimme innan flyget till Madeira skulle gå. Det var underbart att se deras chockade miner :D 
Kommer nog aldrig igen få möjlighet att överraska så många så mycket under så kort tid, kan rekommendera det ;) Efter att vi rett ut att jag faktiskt var där och till och med bokat in mig på exakt samma resa som dem, var det dags att flyga iväg!

Vi kom fram på eftermiddagen och jag, sis N + hennes bf P (förlåt om ni inte gillar era smeknamn men ni får föreslå ngt annat så ändrar jag :P ) fick ett gött rum med asstor balkong + jazzuci (som vi aldrig badade i pga problem att fylla den). Vi hade världens utsikt och var allmänt nöjda! 
På kvällen gick vi ner mot stan och hittade en restaurang där vi påbörjade en veckas högkvalitativ gödning!

15/4
Min födelsedag! Fick champagne till frukost första dagen, bra start!
Frukostbuffen (som vi hade varje dag) var grym, saknade allt nyttigt (typ) så det var inte ens att tänka på att fylla upp magen med gröt ;)
Kidsen körde på chokladdiet; chokladflingor, chokladcroassant (jag stavar som jag vill :P), varm choklad. Och lite pannkakor däremellan!

Vi spenderade dagen med att få info från reseguiden, promenera till en saluhall där vi kollade på fula fiskar och blev lurade på pengar, precis som en bra marknad ska vara ;)


Vi gick också i gamla stan där de hade målat dörrarna i olika kreativa motiv! Sen powerwalkade jag + N + P hem för att hinna gymma innan det blev försent! Vi åt kvällsmat vid 22.30, ganska wild and crazy för en 27-åring!

16/4
Efter frukostbuffen tog vi taxi till linbanestationen i stan. Sen åkte vi linbana över stan och upp i bergen där vi besökte en fin trädgård som vi knatade runt i länge och väl. Efter en lunch åkte hälften ner med kälkar för berget, en typisk sak att göra på Madeira!


Jag, pappa, bror Al och syster S gick in och upp i en kyrka och fick en fantastisk utsikt ner över stan! Sen tog vi också kälke ner men sen gjorde vi inte som guiden tipsat om och tog taxi nerför, utan vi gick. Vilket var rätt gött i 5 minuter innan benen gjorde ont överallt! Gatan var väldigt smal så taxibilarna som körde förbi och erbjöd oss skjuts strök verkligen nära. Men vi stod emot och stod ut 30 minuters brant nedstigning och som belöning fick vi fika!

17/4
Kl 9 blev vi upphämtade av en minibuss för att bli körda till dagens aktivitet; levadavandring! Också en typiskt Madeira-grej som innebär att en går längs med bevattningskanaler som försörjer sydsidan med vatten från den regnigare nordsidan! Det här var en dagstur och den tog oss först nerför ganska länge (tur att nerförs-musklerna hade fått veta att de levde dagen innan!), sedan längsmed, mera neråt, genom lummig skog och mera neråt till lunchrast vid de "25 vattenfallen". 

 
Sen fick vi gå upp en liten bit igen innan vi gick ett par km till en tunnel genom berget! Mycket vackert att kolla på och speciellt sista delen, när det inte var storstadsmycket folk på stigen, var underbar!

18/4
Gick vi strandpromenaden (snarare betong-och stenpromenaden) via ett shoppingcenter till den närliggande fiskebyn! Det tog som alla andra strapatser väldigt lång tid, men är det semester så är det semestertempo som gäller! Därför tog vi en taxi tillbaka, lyx!

 
19/4
Var vi många som röstade på en "halvdag", dvs en halv dag att stirra tomt framför sig/bada/sova/spela Candy Crush. Det är utmattande med aktiv semester ;) Så vi gick ner till linbanan igen och tog oss upp via den samt ytterligare en läskig som hängde över en djup dal, till Botaniska trädgården! Höjdpunkten där var nog förutom kaktusparken, alla fåglar! 



Detta var även dagen då lille H attacksprang mot xxx duvor som attackflög mot oss andra stackars turister! Så dessa burfåglar kändes ganska harmlösa i jämförelse mvh/inte ett fågelfan

Oklart hur vi lyckades med en halvdag men hann slappa en liten stund iaf - Yaaay! ;)

20/4
Den stora dagen då pops fyllde 60 år! Började med champagnefrukost (såklart!) Jag plågade honom med "extensiella frågor" men i övrigt firades det med en långlunch, stadslevada-vandring och en fantastisk middag med mycket bra mat och gitarrunderhållning + att alla gäster fick maraccas/tamburiner/intressant Madeiriskt instrument och uppmuntrades att föra oväsen med dessa! Kvällens höjdpunkt! Förutom en gryyyyymt smarrig passionsfruktsmousse som födelsedagabarnet åt till dessert (och jag hjälpte till). Godhetsdöden i min gom!

21/4
Dagen då jag insåg att jag failat med min flygbokning från Madeira till London och pappa fick casha en ny flygbiljett på plats 2 timmar innan avgång! Living on the edge!
Men slutet gott allting gott och efter en veckas kvalitetstid med min pappa-familj kan jag bara konstatera att jag gjorde heeeeelt rätt i att komma hem för att få vara med om detta! 

De här två veckorna hemma + veckan på Madeira har jag verkligen laddat batterierna, levt i nuet, njutit av livet och allt&alla som är en del av det! Nu är det (paw rikhtit) dags för sista etappen innan jag ska landa hemma för en längre period igen :)

Tack alla fina vänner och familj som tog emot mig med öppna armar hemma och när jag bjöd in mig själv till en veckas semester ♡ Ni är BÄST!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar