söndag 23 februari 2014

Sheep station vecka 1

Första dagen idag!
Kortfattat kände jag mig förvirrad 75 % av tiden då jag inte stod på min post, vilket är att vara uppe på "bryggan" och med en simkrok (ni vet en sån där som simläraren hade på simskolan, fast min har inte en räddande öggla utan ett konvext T i änden?) och se till att fåren doppas två gånger innan de kommer upp på andra sidan. Kommer inte komma till djurvänshimlen efter detta! :P

Övrig tid (dvs min förvirringstid) draftar (sorterar) vi och flyttar runt får i de olika yardsen samt lastar på lastbil som managern kör tillbaka till någon av alla paddockar.

Stationen är ca 8-10 mil från öst till väst, norr till söder. Stoooooor!

Fåren är ganska jätteroliga att se på när de blivit rakade, först är de asstora (vissa ser ut som en massiv vandrande tovig hög med ull pga att de blev missade förra året) och fluffiga och sen är de pyttesmå och rangliga! Hihi!

Det är en hel del folk här, bl.a. en 40-årig dotter B (som varit med i den australiensiska versionen av "Bonde söker fru") till hon som äger stället och verkar ha varit med längst (tog över efter sina föräldrar), en "förvirrad" (läs: öldrickande från 7.30 på morgonen, men väldigt väldigt snäll) manager, massa "shearers" (får-rakare) och några som föser ihop fåren, ett gäng tjejer som samlar ihop all ull, några som packar ullen... ja vi är rätt många! Och minst lika många hundar, kaaos!

B är iaf den som hittills varit snällast och förklarar för mig hur jag ska vara bland får. Känner att jag trots min erfarenhet från kossorna är rätt så dålig kring boskap. Eller rädd att göra fel rättare sagt, Mr J tog död på en del av mitt självförtroende kring den saken...

Sheararna (svengelska de lux) träffar jag mest vid frukost och middag, de har redan utmanat mig att raka ett får men just nu tror jag att jag skulle ha ett blodigt stycke ull och ett dött får vid "avklarad" rakning så jag avvaktar!

Till det viktiga, vädret idag var ca 25-30 grader med sval bris. Skönt att jobba i men blåste rätt mkt sand i ögonen när vi skulle drafta!
Var 102 % död kl 6 när arbetsdagen var slut, 100% av detta var trötthet i ögonen och 2 % på min fot som är #@!$% arg/dum.

Dag 2 = jobb (doppa får och drafta/sortera får) mellan 7-18.30 med kort lunch. Det är dammigt som 17 i yardsen vilket är hemskt för ögonen och anledningen till att jag inte kan ha dem öppna efter arbetsdagens slut. Det håller iaf flugorna på avstånd!
Kocken lagar jättegod mat! Så lyxigt att få så god mat lagad 3 ggr/dag + smoko/mellis! Och att inte vara kocken... såå bäst! (Stryker kock från "ev framtida jobb"-listan)

Dag 3
Riktigt kyligt här om mornarna (under 15 grader?!) ! Har jeans, strumpor och hoodie, fryser ändå, saknar mina långkallingar och undrar hur jag kommer att överleva en endaste svensk vinter?!? :D
Fick förutom lastning, drafting och dippning hjälpa B att lasta 200 kg's stora balar med ull! Var också inne i shearing shed'et och spanade lite vad de gjorde där. Fick hjälpa till att packa balarna och lyckades få upp 10 kg ull i en famn, han som gör det hela dagarna fick upp 22 kg så jag blev rätt ägd :P
Det är typ fem-sex av de andra som är snälla och sociala mot mig vilket är ganska lagom ;)

Dag 4
Var en rätt chill dag! Vi var nästan bara i dippen så emellanåt väntade vi på nyrakade får. Jag passade på att "hjälpa till" att packa lite ull, typ det enda inne bland sheararna som jag kan göra :) Och gosade med Rip, en sexmånaders hund som tränas till att bli en kingelikong-fårhund :)
Det är makalöst hur tidigt en hund kan börja vara bland får, en liten valp (tror det är en bordercollie? Ni kan ju tänka er hur söt, svart med vita tassar och svanstipp!) som heter Smilie är ca 12 veckor och tultar omkring och skäller på fåren och är inte helt i vägen! Han kommer nerspringande till yardsen när han lyckas smita, och hänger med "de stora hundarna" :)
Kl 3 slutade vi och ca 4.30 började vi den 4 timmars resan hem till Streaky Bay. Jag blev erbjuden att stanna men vill VERKLIGEN ha något dygn med telefonmottagning så jag avböjde ;)
Status efter första veckan; kroppen pigg och stark med lite blåmärken, ögonen röda och svidiga efter 2 kg sand. 

Bild 1: en backpacker framför ett shearing shed, dippen och Rip, små rakade får, dippen sett ovanifrån

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar