onsdag 15 januari 2014

Sydney-Melbourne-Maffra

Som backpacker tvingas jag utanför min komfortabla zon ganska ofta. Som planeringsälskande projektledare är det inte det mysigaste som finns att vara arbetslös, se $$ på kontot glida iväg som hala tvålar i en dusch, utan någon direkt möjlighet att lösa situationen pronto (helst igår)!

Efter ett kort besök i ett alldeless för varmt Melbourne (Svenskens gräns är nådd! Tog 0 foton, svettades 10 liter, hade dock en trevlig liten promenix längs med Yarra River, såg house of parlament, åt god thaimat och deltog i en bbq i huset där Sarah bor) fick jag helt enkelt lov att lita på att det här hostelet i den lilla hålan Maffra skulle innebära en möjlighet - och inte sätta mig i en värre situation (historierna är många om backpackers som hamnar i -moderna- slavliknande förhållanden med utebliven betalning och hostel-ägare med vredesmod i blick.)

Så nu när jag väl är här så verkar det vara många fler än vad jag trodde som letar jobb, mycket längre väntetid (1 har väntat en månad?!) men de som jobbar verkar få betalt, 20$/h så det är ju bra!

Så min plan är nu, bo här en vecka och under tiden ägna all arbetslös tid till att söka andra jobb! Åkte förbi flera små städer på vägen hit och kände hopp :)

Usch vad jag i dessa situationer undrar varför jag inte stannade hemma, samtidigt som jag blivit hundra gånger bättre på att leva i nuet och inte lägga pannan i bordet och sucka självmordsbenäget när mina planeringsskills, googletricks och positiva-tänk-terroriserande inte hjälper!

Allting löser sig faktiskt, och som den i-landsunge jag är så finns alltid en plan B, C, D, E och tillsist SMS-lån (SKOJA!) :-)

Fast jobbigt är det att vara förkyld när det är 40 grader ute ':-')' (smilie med svett, snor, svett)

Övrigt som kan vara av intresse; de har spårvagnar här, som pga hettan går in på "heat time table" och kör saktare. Alla tåg (som det också finns här!) ersätts med buss för att rälsen typ smälter i hettan (ej veteskaplig slutsats utan min egna gissning)

To be continued...

Bild 1; överst karta över Sydney, nederst karta över Melbourne


Bild 2; här ligger Maffra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar