fredag 24 januari 2014

Rapport från fronten

Så, jag är nu inne på min andra dag som komjölkare!
För er som aldrig varit i en komjölkningssituation tänkte jag att det kunde vara läge att förklara lite mer vad jag gör och hur det fungerar! Själv hade jag ju föreställt mig att vada fram i bajs och bli sparkad och stångad, vilket är ganska långt ifrån hur det ju nu är (tack och lov!)

När jag kommer dit så har han jag jobbar med samlat in korna med 4-hjulingen och de är redo för mjölkning. Inne i en stooor lada så är det en enorm platta av typ cement som snurrar runt, och korna går på och hamnar då i ett bås. De får mat och plattan snurrar sakta så att nästa bås blir tillgängligt för nästa ko. Deras juver hamnar i typ ögonhöjd på oss och spenarna under, en liten "arm" med slangar och fyra sugmunstycken aktiveras och vi sätter på dem på kon. Sedan ramlar de automatiskt av när kons mjölk är slut och när plattan snurrat ett varv med kon så sprutar det vatten så att kon backar av. Sjukt smidigt! Och om det blir bajs så använder vi en tjock slang och tvättar bort det!
Det får plats kanske 30-40 kor på karusellen (ska dubbelkolla idag).
Igår blev jag nästan bajsad på tre gånger men oftast bajsar de lite senare i "snurren".. ;)

När alla kor mjölkats så städar vi bort massa bajs från "väntstället" och gör rent maskinen. Jag matar även en massa kalvar (mkt större än Eddie ♡) och sen är jag klar! Tar ca 2 timmar och jag får 60$/mjölkning vilket är vääääldigt bra betalt med tanke på hur snabbt det går!

På hostelet så städar jag en timme på morgonen, kök och badrum/toaletter (wieee... mera bajs). Går sen och plockar under dagen! Sån himla skillnad på chefer, hon som är min städ-manager gav mig så mycket beröm idag att jag inte riktigt visste om jag skulle bli rädd att bli fastkedjad här för alltid (haha!) :) Men det är ju alltid kul att höra att folk är nöjd med en, även om det innebär att en har svart bälte i att se brödsmulor och torka badrumsgolv ;)

Bild 1; vy på en promenad, Maffra är platt men bergen finns i horisonten!

Bild 2 & 3; hittade bilder på sk Rotolactor (tror jag det heter) ;)


Känns sjukt skönt att ha litr rutiner och en vardag! *njuter så länge det varar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar