måndag 2 december 2013

Gili Islands del 2

Missade lite väsentlig info om resan över till Gili Air. Taxin/båten var typ helt vild, vågorna var så höga att vissa trodde att den skulle välta! (Inte jag eftersom jag var lite rutinerad efter snorklingsturen)
Träffade två tyska tvillingar som berättade att de läst om dessa båtar och att en hade tagit in så mycket vatten att crewet hade hoppat av och lämnat alla passagerare! Som sedan hoppade av och båten sjönk... tack för att ingen berättade för mig innan!  Kostade 30 rupier (18 kr) att åka över och säkerheten var väl därefter.
Utanför min bungalow

På kvällen åt jag middag med dem, tvillingarna, och vi åt grillspett. Jag råkade äta en hel chili som jag trodde var paprika. Oh. My. God. Kommer aldrig mer chansa! Hela käften brann och jag började typ grina, hahaha! Fail på den.

Bakom oss satt två från Österrike och en från Tyskland som de började prata med, så resten av kvällen satt jag mestadels och såg ut som ett frågetecken. Pratade lite med en av dem från Österrike men de verkade mer intresserade av att prata tyska i det långa loppet. Kände att mitt beslut att inte prata svenska med svenskar när folk som pratar andra språk är med, blev lite mer befogat.

Under dagen försökte jag även få till en pedikyr, men tjejerna på spa't såg så förskräckta ut när de såg mina Jillaroo-fötter att jag insåg att de inte skulle kunna göra något åt dem. Behövs kanske en motorsåg och ett dygns bad i kokosolja för att de ska ens påminna om mjuka damfötter. Tur att jag ändå inte vill ha det, så himla opraktiskt när en vill gå barfota!

Det var min fjärde dag i Indonesien (räknar inte måndagen då jag flög och åkte taxi), känner mig aklimatierad till livet som backpacker nu! Första dagarna känns det alltid lite jobbig att vara hemlös och inte veta vad som händer imorgon (mvh planeringsfreaket) men när en kommer in i det är det sååå gött! Love it!

En hönapöna och hennes små kycklingar! Pip, pip, pip.

Dag 5, Gili Air
Började dagen med ett dyk! Det var underbart att vara tillbaka under vattnet, vet att när jag väl börjat så vill jag bara ha mer, mer, meeer (vem behöver sprit, gräs och svamp?) så därför har jag dragit ut på det med hänsyn till min budget :) Såg en sea snake, riktigt coolt!! Och såklart en miljon fiskar av olika slag, vissa mer spektakulära än andra ;)

Gick ett varv med kameran runt denna ö, som är mindre men minst lika härlig! Så mycket djur (mest kor och getter och hästar som drar vagnar) som blir med på bild känns det som. Hehe. 



Blev bjuden att äta med tysk-gänget igen men kände inte för att spendera en kväll sittandes som en idiot medan de pratar tyska, så jag gick och åt pizza istället för det var jag sugen på ;)
Ibland suger det lite att resa själv, antar att begränsningarna enbart är mina egna för att jag inte orkar/vill vara übersocial och prata med alla främligar jag ser. Men kan känna lite att det just nu vore bra med någon som kunde vilja något och typ hetsa mig med på en vulkanklättring med övernattning i en bergsby. Vill inte göra något sådant helt själv med okända om alla som kommer med är konstiga?

Dag 6, Gili Air
Bodde min andra natt i min bungalow, det är även en byggarbetsplats (inte i min bungalow, utan utanför så bygger de fler hus och bungalows) så de bankar och slipar och sågar mellan 06-23 ungefär, men för mig känns det som hemma och jag har bra öronproppar ;)
Ägnat första delen av dagen till att ligga i en fet stol/fotölj och läsa. Andra halvan att ligga i skuggan på stranden och läsa. Hårt liv en lever ;)

Har en arg hals, förkylnings-alert! Hade inte väntat mig annat när kroppen börjar slappna av, svårt som vanligt bara att försöka att vara ok med att inte utföra fysiskt ansträngande aktiviteter. Eller. Mindre svårt med en strand och utsikt som den som bjuds här, hehe!

Dag 7, Gili Air - Ubud
Ställde larmet på 5.30 för att inte missa soluppgången;

Sen åt jag bananpannkaka till frukost och packade ihop mig för att lämna ön!
Speed boat till Bali, satt uppe på däck och brände sönder mina ben (och fötter) eftersom smartskaft inte planerat att sitta i solen 3 timmar... Så hade ingen (!!) solkräm alls förutom axlar och ansikte. You live and get burned and maybe you learn. Som en bäddar får en ligga. Somliga straffar gud med detsamma. Osv osv. :'/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar