fredag 29 november 2013

Gili Islands

här var jag 25/11 (Kuta)
Första dagen i det "balinesiska samhället" var väl lite av en chock (att komma från the outback med fler kor än människor, till Indonesien = craaaaazy!). Människor överallt som försöker sälja grejer, minsta lilla blick uppmuntrar och jag känner mig såå vilsen och vet inte vad som är bäst - att ignorera eller bara le och säga no thank you? Har kommit på taktiken att gå till affärer där det jobbar kvinnor! De är mer avslappnade X) eller gå på stranden bakom alla affärer, men svårt om en behöver handla ngt :P
Har idag: slappat, yogat i egen regi (saving $$ yo)

Lite knepigt med språket här, har ju bara backpackat i engelskspråkiga länder o helt plötsligt förstår de som ska hjälpa en ingenting (eller litegrann såklart, men inte mer än absolut nödvändigt).
Annars är detta en ö utan motorfordon, så det är små ponnies som drar vagnar eller cykel som gäller om en vill röra sig snabbare än gångtakt! Även massa små kissemissar som smyger omkring *vill klappa men hör röster i huvudet som säger loppor och löss och sars*

Gili dag 2
Hittade en OK plats för lite morgonyoga (insåg igår att en sluttande strand inte är det bästa underlaget... hehe).

Sen gick jag ett varv runt ön med kameran i högsta hugg, tog ca två timmar och var det bästa jag kunde gjort! Bort från hetsen på gatan utanför hostelet, träffade hästar och killingar och tuppar! Gick även in i gränder och på gator bakom huvudgatan, där öborna lever sina liv. Mycket bättre än turiststråket, gillar denna ö typ 1000 gånger mer nu! Men har inte badat än :-O Regnar lite nu men kanske blir ett bad senare... who knows :)




Börjar vänja mig vid allt, ser nog inte lika rädd ut längre så då blir en mer lämnad i fred :)
Kom nytt folk till rummet, kul!
En tjej från typ Singapore som bor i Perth och två från Melbourne!

Vi gick till marknaden (på ett torg som är ungefär 25 x 40 meter) och åt jättegod mat från ett stånd där en kunde peka och välja lite allt möjligt, 25000 rupier ca 15 kronor, för ett lagom lass mat!
Sjukt hur snabbt en vänjer sig vid att det är billigt, typ "45 000 för en sallad? Skojaru?" Och då är det typ 27 kronor... 

Hängde i baren på hostelet och gick sen ut en sväng på Irish Bar, men jag blev frustrerad på de balinesiska män som drar och sliter i en + att musiken var för mesig så kl 11 gick jag och Melbourne-tjejerna tillbaka och sov :)

Gili dag tre
Fint väder så efter lite morgonyoga på stranden bestämde jag mig för att joina Melbourne-tjejerna på en snorkeltur med båt! Perth-tjejen kom också med, och turen var helt ok! Sista platsen var dock i värsta vågorna vid Gili Air och jag trodde seriöst att båten skulle välta *mesig och rädd* men vi åt sedan lunch på gili air och jag blev helt kär i ön och bestämde mig för att jag ville åka dit/hit istället! Verkade mkt mer chill, Trawangan är för mkt party (alkohol, svampar) för mig :P
Magen kraschade och tror jag hade feber så jag somnade typ klockan 8. De andra partade på (Melbourne-tjejerna flyttade ut, nya kom in men jag hängde inte med dem pga att jag var dålig).
Blå plupp = Gili Trawangan

Blå plupp = Gili Trawangan inzoomat, ni ser även Gili Air som är ön längst till höger
soluppgång när jag hade yoga-morgon och en liten kissemiss som jag ville packa ner i väskan
Gili dag 4
Upp, mådde lite bättre, packa och ta båten till Gili Air!
Fick en bungalow för 9 $ (ca 54 kr), rätt nice men väldigt enkelt - behöver inte vara mer än så!
Började med att städa min ryggsäck, den är waaay to fet och jag har sån separationsångest... från kläder speciellt, som jag haft med mig hemifrån. Men nu skäms jag så pass över min feta vän att det blev tvångsbantning :-/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar