söndag 13 oktober 2013

Veckorapport

Hej hej!
Jag har förstått att det är helg, men här jobbar vi inte riktigt så utan kör på 100% oavsett veckodag, jihaa!
Under veckan som gått har bl.a. följande hänt:
- Lill-Z har slutat (för att göra en lång historia kort)
- Vi har fått hit en ny kille, Mi. Han än snäll och rekorderlig så han behöver inget "elakt" smeknamn
- Ji har pratat med Slapp-Ji så han är numera "snäll" mot mig dvs svarar på tilltal och ger mig tips på vad jag kan göra istället för att rulla med ögonen!

Annars har vi ridit ungefär 2-5 timmar varje dag, antingen "mustering" eller "walking". Skillnaden är när vi "muster" så tar vi en hel mob från en paddock och går med dem till yardsen. Där blir de sorterade och sedan är "walking" när vi tar en sorterad grupp till en paddock. Dvs moben består av 1 sorts kor ("wets" dvs kor med kalvar, eller "weeners" eller "dry cows" dvs kor som inte har en kalv)
Och övriga timmar har vi jobbat i yarden med olika saker! 

Fick rida en jätterolig vit häst häromdagen, han var såå taggad och riktigt duktig! Behövde bara tänka så gjorde han vad jag ville!

Igår red jag Honey som känns som en trygg vän tillsammans med Uni :) Vi tog en mob med "dry cows" 16 km, Jenny kom med ut och fotade!

Slappar i skuggan när vi har smoko innan vi beger oss iväg

Honey och jag, utrustad med hjälm, radio och camelbak (vattenflaska i ryggsäcksformat <3)

Fixar med sadeljorden

Här är jag i "lead" när vi går genom floden, måste se så att korna är med innan jag kan börja gå igen (de stannade och tog sig en liten sipp vatten innan de tyckte att det var dags att gå vidare)
Idag tog vi först ett gäng "wets" m kalvar till sin paddock. Jag gick sist med S och vi försökte hålla ordning på kalvarna. Hennes häst var dock lite elak och klev på den som gick sist (två gånger) :( Som jag sagt tidigare så är ju hästarna i regel väldigt försiktiga med småttingarna, vet inte vad hennes häst tänkte riktigt! Men han klev bara på hoven på den, så hen klarade sig :)

Sedan har jag och S ägnat dagen åt att köra tre lass med tjurar och ett lass med unga heiffers (unga tjej-kor). Tjurar är ju ett kapitel för sig, sååå mycket testosteron samlat i ett rejält stort djur som en inte vill bli för närgången med! En av dem hoppade över yardstängslet som är ungefär 2 m högt, sen försökte han käka upp S när vi skulle försöka få in honom igen. Så honom lämnade vi bakom oss.
Har dock varit en rolig dag, har garvat väldigt mycket för S är lite smått hysterisk vilket är väldigt roligt :D

Imorgon ska vi rida låååååångt igen, dvs "muster" en annan paddock. Kommer sakna det när det är över men är alltid nervös när vi är på väg ut för en vet aldrig vad som kan hända. Hittills har det ju alltid gått relativt bra, men det är lite smått kaos emellanåt när kor och tjurar springer hit och dit och får konstiga idéer.

Ne, nu ska jag zooma ut i ett par minuter innan det är dags att laga kvällsmat! Köttbullar och potatismos tänkte jag laga idag, smaskens ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar