måndag 14 oktober 2013

Crazy day!

Idag begav vi oss ut för att ta hem en mob på över 1000 boskap. Vi packade in fyra hästar och 4-hjuling (C och Ji's privata, den andra har gått sönder) i lastbilen, ovh körde ut ca 30 min i bushen. Där väntade vi i kanske en timme innan Ji på motorcykeln och helikoptern hade fått ihop alla kossor och tjurar och kalvar. Sen började äventyret.

När vi samlar ihop dem med helikopter så blir de väldigt uppstressade och springer väldigt lätt. Eftersom vi dessutom fortfarande hade helikoptern uppe i luften så fick ljudet av den, dem att vara sjukt pushiga. Vi var tre stycken som sprang fram och tillbaka (dvs hästarna sprang) längst fram för att försöka få stopp på korna, gick sådär. Min häst (Uni) sparkade en ko i huvudet för att den vägrade att stanna/sluta springa när vi kom in framför den. Hände totalt tre gånger under dagen!
Anyway, vi fick dem mer eller mindre halvspringande till första floden där jag fick gå först, och eftersom några kor bangade ur fick de ta upp helikoptern igen för att få över alla, så jag var först och ensam på andra sidan floden med ca 400 springande kor bakom mig. Detta var då Uni sparkade ett par till, hehe... men det gick bra, vi kom till en grind och de stannade där och efter det var de en riktigt bra mob! Dock lååång, typ utdragen över 500 m emellanåt!
Men helt klart den galnaste mustering-dagen hittills... puh!

Var väldigt, väldigt glad när de alla gått in i yarden. Bästa känslan! Typ 4-5 timmars spänningar som släpper..!

Mina ben är helt fläckiga av blåmärken från alla träd som de blivit smashade in i. Har även ett sår från en gren som rev sönder både jeans o träningsbyxor och hud och lite kött! Resten är typ värmeutslag.. haha! Underarmarna är fulla av rivsår, känns som det ingår i alla jobb jag haft här i Australien ;)

+ snyggaste bonnabrännan, är enbart solbränd på underarmarna, i ansiktet och under hakan typ (där skjortan är "öppen") epic!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar