tisdag 8 oktober 2013

7 days at camp

DAG 1 Vi packar mat, hästar, kalvar, spis, generatorer, swags, grill, sadlar, radios, alla kläder vi äger och våra kuddar och beger oss ut till vårt camp som ligger ca 45 min längre ut i bushen än homestead (där vi annars bor).



Gör oss hemmastadda, jag lagar stek (med sås!) till middag, Ji åker hem för att sova pga att han glömt ngt och grabbarna sitter uppe sent och pratar kor (vi fick två killar, Big J (heter samma som managern) och Ma. Småkillar (17 & 19) men de kan mkt mer än mig såklart.)
Svettas som en liten gris på en grill när vi ska sova, vaknar av att det regnar(!) och jag får dra igen toppen på swagen. Svettas om möjligt ännu mer ;) 



DAG 2
Upp och laga frukost 5.15, sen beger vi oss ut med hästar o grejer för att fösa 500 boskap som helikoptern samlat in. Jag får rida hästen som ser ut som Ruby (Lindas häst) som är ganska grön och lite skygg men snäll :) 
Hästen till höger

Jag är jättejättenervös av någon anledning och min puls är aldeless för hög! Sen börjar vi gå och allt går relativt bra, det är en mkt större mob (flock) än jag varit med om tidigare och jag får vara tail och det är jättemkt småkalvar som går saaaakta och försöker maska och komma undan. Hästarna är superduktiga med dessa, går liksom intill dem och försöker fösa dem med frambenen och bogen fast de är pyttesmå och bara står och bräker! Min häst puffade dem med mulen i rumpan, och bet en lite löst i rumpan vid ett tillfälle vilket jag tyckte var superkul, haha

Sen kom vi fram till yarden och allt gick åt helvete. Dvs vi tappade hela moben och det var galopperande kor överallt! Detta var första gången Ji skrek åt mig och det var bra för det både hördes tydligt och budskapet var kort och konsist :D vi fick in typ 2/3 men de andra tappade vi 3 gånger innan vi gav upp. Kände mig så sjuukt maktlös, lämnade jag min plats för att stoppa en ko till höger så smet en till vänster. Hästarna var sååå coola dock. Tänk er 500 skenande kor och hästen bara står där mitt i och väntar på kommando! Hon skyggade rejält för motorcykeln men får vänja sig :) jag höll mig kvar iaf!

Följde med Ji för att hämta den andra ute'n (bilen) och körde fast i en jättesandig uttorkad flod så att Ji fick komma och köra upp bilen, haha såå mkt fail!

Sen började vi processa de kor vi fått in och jag träffade min första ko som ville döda mig! Såå läskigt! Så nu är jag 100 gånger mer rädd för korna... :P hon stirrade på mig och sen sprang hon så mkt hon orkade rakt emot mig med horna först och frustade! Jag kastade mig upp på staketet och skrek, haha!
Hjälpte Ja att räkna kor som kom genom yarden tills det var middagsdags :)

DAG 3
Frukost, processa, smoko och sen upp på en häst igen (den som faktiskt heter Ruby, flugskimmeln). Hon försökte bocka och Ji nästan svimmade av chock för hon är världens snällaste annars, men tror hon fått nog av oss sen vi var tvungna att fösa henne o två andra i ca 2 h med motorcykel sist för att få hem dem till sin hage :(

Anyway, Vi försökte få in moben som stack från oss dagen innan men efter tre misslyckade försök kom helikoptern o fick in dem utan problem. Såå ballt att sitta mitt i ett dammoln, 50 m under en helikopter omgiven av rusande kor och på en häst som typ.. rycker på axlarna (nu har ju inte hästar axlar precis, men vi kan säga "rycker på bogbladen" så ;) )! Wow!

Var med Ja och fick hjälpa till att få upp lite kor in i round yarden, var asläskigt först men sen vande jag mig ;) blev sen lunch, märkning av kalvar och sen hade jag och S lite kurs med de unga korna för att öva dem i att vara i en mob. 

Rullade en rundbal hö genom yarden med en gaaaalen ung tjur som tack och lov höll sig på avstånd, men vi var nära staketet och kollade mer på honom än på något annat, haha! Han hade tidigare attackerat alla när vi gick igenom yarden, dvs rusat mot oss alla och stångat staketet under oss (när vi tagit skydd uppe)! Holy moly!

Sen middag och sova!

DAG 4
Brekkie kl 5.30 zzzz. Jag vaknade kl 4.30 och tog ur öronpropparna och förstår verkligen inte hur de andra kan sova! Råmande kor överallt, hela natten! Pga att vi separerat många mammor från sina kalvar...
Satte mig upp och såg ett asballt stjärnfall - wow!

Sen tog vi en mob med kor till en paddock ca 60 min bort. Jag körde 4-hjulingen eftersom Ruby är så smal. Körde sönder 2 vattendunkar som jag hade frampå, pga att jag var vild och körde runt i skogen fast jag egentligen bara skulle köra på vägen. Fast det visste jag inte och Ji blev inte arg tack och lov! Får väl köpa nya om inte annat..! Och det var kul ;) 

Sen tidig smoko (kl 8) innan vi började processa igen. Fram till kl 1 kanske? Då kokade både vi och korna, och varma kor är aggresiva kor! Blev jagad x antal gånger och en kom så nära att hon tryckte upp mig mot stängslet men inte alls så hårt så jag kände typ ingenting. Men skrek som en åttaåring flicka "aiiiiihhaaaaiiih omg omg omg" haha!

Efter lunch processade vi de sista innan vi märkte kalvarna (jag skötte "racet" så att de kom upp till märkningsstationen). Märks sjukt stor skillnad från dag till dag, kalvarna igår var små änglar och dessa var så sjuukt känsliga för "tryck" och jag behövde bara kolla på dem så klättrade de på varandra för att komma undan :'/ nä men tar det inte så personligt :P speciellt inte när alla arga kor stirrat ut mig och väljer att springa efter mig! Jag måste se asrädd ut, ett lätt offer - haha!

Ma är uttorkad så han spydde två gånger imorse och kunde ej jobba mer. De andra tog en mob till samma ställe som imorse, Ji föste mammorna och kalvarna (med en kalv på 4-hjulingen) och jag fotade :D och hade slapptid!




Är så himla glad att vara här, det är verkligen som en dröm speciellt sedan allt groll är utrett - Ji är som en ny människa och vi känns som ett team! Ju mer jag hör om andra ställen, desto mer inser jag vilken galen tur jag hade som hamnade här! 



DAG 5
- lasta, märka och träna "weeners" (ungt boskap som tas från sin mamma/har varit ifrån sin mamma ett litet tag)

- fick en stooor reva i mina jeans. Hela fickan ramlar ut - två par kvar som får tjäna resten av tiden?
- skulle få in en mob som dampade ur och min häst (Den som ser ut som Ruby, jag kallar henne Honey from nu) blev så sjukt rädd för motorcykeln som Ma körde som om han stulit den, så jag ramlade av. Men som tur var såg Ji vad som hände så han sa att det var helt och hållet motorcylelns fel. Dvs jag är inte en värdelös ryttare. Skadade mig ej men fick brännmärken av tyglarna som jag försökte hålla fast i. Gick ej. Hästen stack och återfanns utan träns :-/

Dessa två småpojkar från den andra stationen GÖR MIG GALEN!!!!!!! Herregud. Den ena (Ma) tror han är typ Zlatan, eller... har samma självförtroende som Zlatan. dvs kung på allt. Han är 17 år. Vet allt bäst. Idag när vi skulle träna weeners att gå i en mob så körde han sitt eget race och mumlade till mig och S vad vi skulle göra och det är fuck så svårt att fösa en mob utan att veta vart! Så jag sa att han fick lov att berätta för oss vad hans plan var, annars skulle det inte funka. Då säger/mumlar han "it doesn't matter, i don't care. Do whatever". Så sjukt taskig attityd!

Och den andra (Big J, from nu kallad Slapp J) - herregud en riktig slashas... lämnar disk, påstår att min mat får folk matförgiftade (för att han inte gillade min grymma korvstroganoff, Ma blev ju dålig pga uttorkning men Slapp J tror helt på att det var maten. Idiot.), går i kylen och gräver, är allmänt slapp. Tror iofs de båda tycker lika mkt om mig, som jag av dem. Att döma av våra krystade konversationer (jag försöker men får endast mummel till svar och orkar ej fråga om 20 gånger så jag håller tyst ist) så har de ingenting att säga till mig. Knappt tack för maten.

Är sååååå glad att jag har S och Ja som kollegor till vardags, S försöker verkligen lära mig så mkt som möjligt och vi kan prata ut om alla dryga saker som de "nya" utsätter oss för. Och Ja är verkligen tålmodig och berättar så mkt han kan och orkar :P

Och nu har jag även fått höra lite "skvaller" att de nya killarna tycker att jag är en riktig idiot som inte fattar någonting. Att jag får skylla mig att jag ramlade av hästen, att jag inte går att prata med, att jag borde fattat bättre än att försöka hålla in den stackars hästen när jag ramlat av. Kul, kul! Blir upprörd fast jag inte borde bry mig, jag är ju helt ny med allt vi gör och alla ord är nya och speciellt när de mummlar som som jag skulle kunna läsa deras tankar alt inte pratar alls (i 99 fall av 100). Borde ta åt mig från människor jag respekterar och ser upp till, inte två små tonåringar som jag inte kommer överens med för fem öre. Slut på att ens försöka vara trevlig, de kan bajsa på sig (jag kanske borde lägga musbajs i deras mat?) mvh mogen, inte alls upprörd, tjej

Har tyckt det är rätt gött att vara utan internet fram till nu, som alltid när skit händer så är det så skönt med er därhemma som vet vem jag är och är bäst på att peppa mig. Kanske inte det mest opartiska men världens bästa stöd ♡
Men pratat en hel del med S som fick mig på bättre humör, kände för att åka till yarden och gråta i Eddies päls ett tag där

...

DAG 6
Började dagen med att prata med Ji och han sa att han inte hade några problem alls med mig jobbmässigt "I say to C, that girl she just keeps going and going and going" och sa att jag fick säga till om han skulle snacka med grabbarna. Men jag skiter faktiskt i dem, så länge min chef är nöjd känns det inte jätteviktigt vad två tonåringar (snällt ord, hade velat skriva något elakt :P ) tycker om mig. De har ju inte varit långt hemifrån och inte sett så mkt så misstänker att deras bubbla är rätt liten och stinker.

Sen gick vi med alla weeners som vi tränat i yarden, det gick bra förutom att en galopperade tillbaka och killarna som gick längst fram inte hade någon radio så att vi kunde be dem vänta. Jag försökte skrika men fick tillslut springa upp (med Honey) och berätta vad som hänt. Först sa jag "har ingen av er en radio?!" varpå lill-Zlatan (f.d. Ma) svarar, asdrygt "does it look like we have a radio??". Fy f-n alltså hans attityd vill jag stoppa upp i hans... näsa.

Sen åkte vi lastbil tillbaka, tog hand om hästarna och efter lunch fick jag köra fram och tillbaka till homestead! Hade internet i 1 min så hann tanka ner mina meddelanden och mail :D
Nu ska jag mata småttingarna, vi sover förmodligen hemma imorgon igen! Ska bli skönt att träffa Jenny men hemskt att dela quarters med lill-Z och Slapp-J. Tror Jenny kommer bli tooookig på dem :D
dvs skönt att jag inte är den enda ;) )
Drama drama in the outback ;) 

DAG 7
Idag gick vi med 4 hästar och 4-hjulingen och ca 100 kor i 18 km. Jag hade en ny häst som var helt färdig halvvägs, så sista 9 km fick jag rida som om jag satt på en gammal fet envis ponny. Helt färdig, alltså... död. Visste desstom att lill-Z och Slapp-J skulle snacka asmkt skit om mig och om hur lat jag varit, och var så trött så var typ 1 mm från att börja grina när vi kom fram till yarden vid 12. Vi åt lunch sen började vi fösa kor så att de skulle bada i den där stinkande kemikalieblandningen. 

Jag försökte så gott jag kunde, att göra rätt saker och inte vara i vägen, men det är inte så j-vla lätt för kor är så känsliga för tryck så står en på fel ställe eller springer någonstans kan en sabba asmkt. Och eftersom båda småpojkarna klagat till S på hur dålig jag är på att hantera kor (så himla lätt när jag knappt ens gjort det i fem veckor... och de är förmodligen födda i halmen bredvid en ko. Som det låter på dem iaf...) så kände jag att jag bara ville dö och slippa vara med och göra fel. Och när korna var klara bröt jag ihop, det var såååå varmt (minst 40 grader) och jag var så utmattad och hade varit så spänd hela dagen. Så jag satte mig i skuggan under ett träd och grät. Så när Ji kom fick jag åka hem till homestead och vila :)

Men har verkligen ingen energi alls kvar, så hade bara grina mig igenom mer arbete.
Så campingen för denna gång är avslutad, nu vill jag bara att de där två mupparna försvinner härifrån - helst igår! De vill inte ens vara här, klagar på hur vi gör ALLT och tycker att allt är så mkt bättre på deras ställe (som är typ 5 ggr större än här). Så det är win-win om de drar!

Pratade med Ji när han kom tillbaka på em och frågade vad det var som hände på dagen. Så jag försökte förklara så gott jag kunde, och jag skyllde inte på småpojkarna även om jag var tvungen att beklaga mig över hur de beter/inte beter sig. Och han sa att han kommer snacka med dem och säga att de antingen får skärpa till sig eller åka hem. För även om de är bra arbetare, så är attityd minst halva grejen (min åsikt). Om inte hela. Du kan inte "talk the talk" om du inte "walk the walk". 
Det roligaste på hela dagen var när Lill-Z (eller "the horse whisperer" som jag och S kallar honom för att han har timslånga föreläsningar om hur en ska vara med hästar, och gärna talar om för S hur hon ska rida och bete sig) inte fick sin häst att röra sig! Han var "lead" dvs första häst som ska leda hela moben. Och hans häst tvärstannade och rörde sig inte ur fläcken. Så vi fick leda moben ut i bushen och runt honom. Hahahahahahahaha. HAHAHAHAHAHAHA!! Då mådde jag fint alltså!


Well, nu vill jag inte avsluta detta inlägg i en negativ ton. Har trivts väldigt bra och haft sju bra dagar med mycket och hårt jobb - precis som jag vill ha det! :D Har fått rida massor, kroppen börjar vänja sig och nu kan jag rida i typ tre timmar innan det börjar göra ont här och där! Och jag har lärt mig en hel del om kor, vilket såklart är en fördel ;) Och lärt mig en hel del om mig själv också, haha..!
Och matlagningen har gått jättebra, det har varit tidiga mornar men jag har haft ett par timmar varje eftermiddag då jag kunnat duscha och göra "vad jag vill" och hinna laga mat utan att stressa vilket varit väldigt värt! :)

Heli Muster, en tjej som körde och var så himla GRYM! Girlpower!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar