torsdag 24 oktober 2013

Busy busy (uppdaterad)

Har varit och kommer fortsätta vara en galet busy vecka!
I måndags.. kommer jag typ en ens ihåg vad vi gjorde mer än att jaga kor med hästarna. Tror vi hade en mob på ca 800 kor och vi var 4 st på hästar. Good luck och tjena mittbena att det gick att få in alla dem i yarden! Vilket vi inte fick, 200 st drog.

Haha kom på nu att jag och S skulle ge 5 st tjurar som de fångat in och har i yarden, en stor rundbal hö. Dessa tjurar är GALNA, de har varit vilda sen de föddes o i typ 3-5 år. För att fånga in dem så jagar en dem med bilen och 4-hjulingen, försöker få omkull dem och sen kommer Toyotan och bokstavligen kör över dem och parkerar ovanpå dem. Sedan binder en framben och bakben och släpar upp dem på lastbilen. Detta kanske låter brutalt men det här är så gigantiska djur så de flyttar typ bilen och en inte är assnabb på att binda dem!
Okej, så vad jag och S skulle göra var att ge dem mat. Och vi var så sjukt rädda och ville absolut inte vara i samma yard som dem. Så vi lyckades få dem att gå till en annan yard. Men så fort vi kom ca 20 meter ifrån en av dem (en stor, jättefin men GALEN tjur med långa horn) så sprang han så mkt han orkade mot oss. Waaaaaah! Men ja.. Efter ett antal skrik och klättringar så lyckades vi. Sen fick vi såklart inte tillbaka dem men då kom Ji och hjälpte oss. Craaaazy!

I tisdags var det ungefär 42 grader varmt (OBS! Ej överdrift utan mätt vid en väderstation där vi är) och vi var i yarden hela dagen. Det var så sjuuuuuuuukt dammigt. Och vi skulle få in dessa kor till fots. Kan ju säga att när de började springa så skrek Jim "Jaz get behind that tree and stay there" och sen såg jag ingenting men av ljudet att döma sprang det kor överallt!

Såhär söt var jag efter 11 timmar i yarden med allt damm!

Och som jag sagt förut så är varma kor galna kor. Och de här korna är galnare än andra från början. Blev jagad RÄTT så många gånger. Men klarade mig med väääldigt små marginaler från att bli mosad. Problemet är att när en ko börjar springa mot mig så får jag typ panik o ba "oh my gooooood vad händer?!?!?!?!" och blir helt stelfrusen i typ 1 sekund vilket verkligen är som att säga till kon "oh yeah game on". Men har tränat nu så att jag så fort jag ser en ko springa mot mitt håll så springer jag åt samma håll som kon. :P

Vi åkte hemifrån homestead vid 6-tiden och var tillbaka 6.45. Alltså... 12 h 45 min senare. Tack och lov så lagade C middag!

Onsdagen var vi tillbaka i yarden, hade en fotograf där och det var lika dammigt men mulet TACK OCH LOV! Hade inte pallat en till dag i den värmen! Processade och märkte. Samma samma som förut, men nya kor. Fick in de som smitit förut med hjälp av helikopter. Fick även in ett till gäng på ca 400 (?) kor. Blev brutalt knuffad av ett kohuvud i rumpan för att jag inte lyckades komma upp tillräckligt högt innan hon kom fram. Min första närkontakt med en arg ko! Ja blev rullad mot staketet en gång denna dag och en gång på tisdagen. Sjukt läskigt! Men han klarade sig bra! Lika lång dag som i tisdags, kanske 30 min kortare.

Torsdag (idag) var sista dagen vi processade kor vid dessa yards. Som är såå dåliga. Allt är ihopkopplat med ståltråd och kalvar kan smita lite här och var. Det finns ingen skugga någonstans och ja... Det är inga roliga yards att jobba i!
Men vi märkte ca 40 kalvar, jag har baxat omkring på ett antal och brottats med minst lika många. Envisa små rackare! Sen hoppade vi upp på hästarna och skulle ta tillbaka moben på ca 1200 kor (varav ett stort antal kalvar) med 4 hästar och en motorcykel. HAHAHAHAHAHAHA!! Ganska mäktig syn dock att sitta längst fram vid grinden innan vi gick, och se ut över ett hav av kor!

Men i slutänden gick det nog bättre än förväntat. En tjur var "bailed up" och när jag försökte fösa honom försökte han attackera min häst. INTE ok! Annars inte så mkt drama. Jag fick eftermiddagen i köket så jag har bakat kakor... Ska snart tillbaka efter min 30 min rast (som jag gav mig själv) och laga kvällsmat. Motiverad? Oh. Ja. ;)

När jag stod i köket så ser jag plötsligt Ior springa förbi utanför! Kanske inte verkar så konstigt förutom:
- Ior springer aldrig. Han är extremt slö och vi fick bokstavligen dra ut honom från poddy-hagen (där Eddie och Penny bor) där han tyckte att han skulle bo!
- Han har "bushats" dvs bor inte längre hemma hos oss utan sågs, efter att vi släpat ut honom från Poddy-hagen, jagandes (?) några kor utanför.
Men nu var han tillbaka, och sprang med en himla fart? Så jag gick till framsidan och ser då Ior springa förbi och kort därefter kommer Ji med långa, bestämda, arga "powerwalksteg" efter tätt följd av de 3 hundarna (som älskar Ior och tycker han är det mest spännande på läänge). Så jag säger till Ji "Är Ior tillbaka?!" Och han svarar "Bloody Donkey they he's a real pain in the a**". Haha kanske inte låter så kul men till saken hör att han inte ville ha hem Ior från början för det blir bara mer jobb, men C "övertalade" honom och nu kan vi inte bli av med honom! hahahaha! :D
Ja det är tur att en är lättroad ;)

Imorgon ska vi lasta 12 däck med kor för att ta dem till de yards som vi jobbat i de senaste veckorna (efter campet). Där ska våra kill-weeners doppas i kemikalier, märkas och skickas med lastbilarna för att åka till företagets största station (där grabbarna är ifrån, eller ja. grabben. Vi har bara en kvar nu). Vi skickar även steriliserade samt kor som ej blivit med kalv + är feta (spinkiga kor måste äta upp sig innan de får åka). Sen åker en hel del av dem till Indonesien med båt!
Tror vi kommer hålla på med detta på lördag också, för det är sjukt många. Samt få in en annan paddock så att vi ev får ihop 16 däck (tror ett däck rymmer 25 st kor).

söndag hoppas vi att långtradarna/road trains är fulla med kor och kan åka!

Ps. Inga bränder här, idag hade vi REGN! Och vattenpölar! Tack och lov för att det inte var lika mkt "damm" från all sand i yarden! Regnade i kanske 20 min... :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar